NDS považuje námietky pri výstavbe D1 Hubová - Ivachnová za špekulatívne

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
||
Národná diaľničná spoločnosť považuje stanovisko mesta Ružomberok k problémom s obnovením prác na diaľnici D1 Hubová - Ivachnová za zmätočné, neodôvodnené a poškodzujúce jej dobré meno. Na snímke západný portál tunela Čebrať. Foto: ndsas.sk.

Podľa zástupcov Národnej diaľničnej spoločnosti doterajším požiadavkám občanov vyhoveli a do dokumentácie ich zapracovali. Podané námietky odložia začiatok prác o niekoľko mesiacov.

RUŽOMBEROK – Námietky občanov voči záverečnému stanovisku ministerstva životného prostredia k posudzovaniu vplyvov na životné prostredie (EIA) pri výstavbe úseku D1 Hubová-Ivachnová považuje Národná diaľničná spoločnosť (NDS) za špekulatívne, ako aj za obštrukciu. Podľa zástupcov spoločnosti doterajším požiadavkám občanov vyhoveli a do dokumentácie ich zapracovali. Informoval o tom vo štvrtok na kontrolnom dni v Ružomberku generálny riaditeľ NDS Ján Ďurišin.

Začiatok prác sa predĺži o niekoľko mesiacov

„Verili sme, že po nadobudnutí právoplatnosti EIA začiatkom tohto mesiaca začneme stavať. Pomôžeme tak najmä občanom regiónu a motoristom. No stalo sa to, čo sme najmenej čakali. V posledný deň dvaja občania z Hrboltovej podali námietky. Začiatok prác sa tak predĺži o niekoľko mesiacov,“ dodal Ďurišin. Podľa jeho slov zatiaľ eurofondy na tento úsek diaľnice ohrozené nie sú. Nevylučuje, že pri ďalších obštrukciách by k ohrozeniu mohlo dôjsť.

Generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti Ján Ďurišin. Foto: NDS.

Občania, ktorí podali námietky, nepochopili celý proces EIA a namietajú dokumenty, kde sú ich námietky už zapracované, spresnil investičný riaditeľ NDS Jiří Hájek. Išlo najmä o vylúčenie stavebnej dopravy z Hrboltovej. Zhotoviteľ bude k stavbe po novom pristupovať po telese budovanej diaľnice.

Obchvat Ružomberka na D1 má byť do leta 2022

Úsek D1 Hubová – Ivachnová (15 kilometrov) pri Ružomberku mal byť odovzdaný do prevádzky vlani v lete. Pre nepredvídateľné geologické podmienky počas prác pri západnom portáli Čebrať boli práce na časti úseku pozastavené, trasa sa musí zmeniť (bude kratšia o tristo metrov) a tunel bude mať namiesto pôvodných dvoch kilometrov o tisíc šesťsto metrov viac. Lehota výstavby sa tak predĺži o päť rokov predbežne do leta 2022.

Zhotoviteľom úseku je združenie spoločností OHL ŽS, a. s., a Váhostav – SK. Práce sa začali v roku 2014, zmluvná cena 227,3 mil. eur bez DPH by sa z dôvodu dodatočných prác mala zvýšiť predbežne o 61 mil. eur.

D1 Hubová - Ivachnová
Rozostavaný úsek D1 Hubová – Ivachnová. Foto: ndsas.sk. Foto: archívne, ndsas.sk.

Právoplatnosť EIA je podmienkou začatia razenia v tuneli

Ministerstvo životného prostredia SR z dôvodu zmeny stavby vydalo koncom februára záverečné stanovisko v rámci posúdenia vplyvov na životné prostredie (EIA). Účinnosť malo nadobudnúť od apríla, no pre námietku sa lehota môže posunúť o dva, alebo tri mesiace.

NDS predtým už vydala pokyn na mobilizáciu zhotoviteľa a realizáciu prípravných prác pred razením tunela Čebrať, právoplatnosť stanoviska EIA je však podmienkou začatia razenia v tuneli. Príprava projektovej dokumentácie by mala trvať zhruba jeden rok od právoplatnosti EIA, môže to byť však aj skôr.

Práce na diaľnici pri Ružomberku by mali byť obnovené o niekoľko mesiacov. Foto: ndsas.sk.
Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Firmy a inštitúcie NDS Národná diaľničná spoločnosť