Pätnásť stredísk správy a údržby diaľnic a rýchlostných ciest vyslalo v utorok do terénu stošesťdesiat sypačov.
BRATISLAVA 17. januára (SITA) – Národná diaľničná spoločnosť, a. s. (NDS) má v plnej pohotovosti svoju techniku, keďže počasie komplikuje situáciu na diaľniciach. Ako spoločnosť v stredu informovala, pätnásť stredísk správy a údržby diaľnic a rýchlostných ciest vyslalo v utorok do terénu 160 sypačov. „Stošesťdesiat sypačov v utorok najazdilo tridsaťtisíc kilometrov a spotrebovalo viac ako dvetisíc šesťsto ton chemického posypového materiálu,“ priblížila hovorkyňa NDS Michaela Michalová.
Najviac sypačov malo v teréne stredisko správy a údržby rýchlostných ciest v Košiciach, a to dvadsať, nasledovala Nová Baňa s devätnástimi strojmi vo výkone. „Chemický posypový materiál sa najrýchlejšie míňal na diaľniciach v správe strediska Považská Bystrica, tu minuli 440 ton,“ uviedla Michalová. Diaľničiari zároveň zaznamenali aj dve škodové udalosti na svojom majetku. Pri nehodách v utorok dočasne prišli o dva sypače, keď vodiči nestihli zareagovať a narazili do nich.
NDS vyzýva motoristov nepreceňovať svoje schopnosti
V súvislosti s avizovaným snežením a mínusovými teplotami NDS vyzýva motoristov, aby nepreceňovali svoje schopnosti a rešpektovali dopravné značenie. „Veľmi dôležité je, aby boli motoristi ohľaduplní práve pri strete s vozidlami údržby. Posýpacie vozidlá sú vybavené výstražným osvetlením, na zadnej časti signalizačným zariadením, ktoré slúži na komunikáciu s motoristami,“ upozornila Michalová. Blikajúca šípka udáva smer, kade môžu motoristi vozidlo obchádzať. Ak bliká kríž, je zakázané posýpacie vozidlo obchádzať alebo predchádzať.
Akýkoľvek úsek môže byť rizikový pri nedodržaní pravidiel
„Zbystriť pozornosť treba najmä na rizikových úsekoch, ako sú mosty, križovatky, v úsekoch, kde hrozí nafúkanie snehu z okolitého prostredia, v okolí vodných plôch, v úsekoch so zníženou viditeľnosťou, pri tuneloch sú to predportálové časti, taktiež v úsekoch v okolí zárubných múrov a v úsekoch stúpania a klesania,“ poznamenala Michalová.
„Ktorýkoľvek úsek diaľnice sa môže stať okamžite rizikovým pri nedodržaní pravidiel dopravnej premávky, pri precenení schopností vodičov a pri neuvedomení si vodičov, že jazda v zime kladie na vodiča zvýšené nároky – zimnému obdobiu je potrebné sa prispôsobiť,“ dodala hovorkyňa NDS.
Strediská správy a údržby majú nepretržitú zimnú službu
Počas zimného obdobia je NDS prostredníctvom pätnástich stredísk správy a údržby diaľnic a rýchlostných ciest v režime nepretržitej zimnej služby. V zime sú častejšie operatívne zásahy pre zabezpečenie zjazdnosti a bezpečnosti premávky na diaľniciach, a to 24 hodín denne, čo si podľa NDS vyžaduje zvýšené nároky na personál a zimnú techniku.
Ide najmä o posýpacie vozidlá, nakladače, snežné frézy, vozidlá schopné zabezpečiť odvoz snehu, vozidlá diaľničnej patroly, ktoré pomáhajú motoristom v núdzi, traktorbagre, špeciálne vozidlá slúžiace na opravy zvodidiel po dopravných nehodách alebo škodových udalostiach, zariadenie na výrobu soľankového roztoku a podobne.