V určitých staničeniach trasy stavby druhej časti úseku rýchlostnej cesty R2 Košice, Šaca – Košické Oľšany je potrebné upraviť približne 690-tisíc metrov kubických zeminy.
Ako v piatok informovala Národná diaľničná spoločnosť, a. s., (NDS), je to zhruba 1,7 milióna metrov štvorcových plochy budúcej rýchlostnej cesty.
Úprava podložia
Projektant stavby navrhol úpravu podložia v hrúbke 0,4 metra na hlavnej trase a v hrúbke 0,3 metra na prístupových cestách.
Aktuálne je na stavbe takto upravené podložie s výmerou približne 150-tisíc metrov štvorcových, v upravovaní podložia sa bude pokračovať. Po úprave podložia vhodným spojivom sa zlepší jeho únosnosť.
„Podľa rozboru zeminy sa určí vhodné spojivo (vápno, cement a podobne) a podiel spojiva, prípadne vhodný pomer, napríklad 70 % vápna a 30 % cementu. Tieto pomery určuje laboratórium na základe odobratých vzoriek a následnej skúšky,“ uviedla hovorkyňa NDS Eva Žgravčáková.
Potom sa spojivo nadávkuje podľa vopred určeného množstva na štvorcový meter zeminy, premieša sa so zeminou v hrúbke podľa projektovej dokumentácie pomocou zemnej frézy a následne sa zrovná. Posledným krokom je zhutnenie podložia zemným valcom.
Koridor Via Carpatia
Zhotoviteľom časti R2 pri Košiciach je stavebná spoločnosť Eurovia SK, a. s., Košice. Rýchlostnú cestu sa zaviazala vybudovať za tri roky za zmluvnú cenu 132,6 milióna eur bez dane z pridanej hodnoty, financovanie je zabezpečené z prostriedkov Európskej únie.
Súčasťou úseku R2 okrem trinástich mostov budú tri križovatky, protihlukové steny v dĺžke vyše 7 kilometrov. Juhovýchodný obchvat metropoly východného Slovenska prepojí diaľnicu D1 s rýchlostnou cestou R4, zároveň sa stane časťou medzinárodného koridoru Via Carpatia.