Využitie zdrojov Európskej únie a domáceho spolufinancovania v Operačnom programe Integrovaná infraštruktúra dosiahlo 17,18 % z celkovej alokovanej sumy tohto programu 4,614 mld. eur.
BRATISLAVA 3. januára (SITA) – Na projekty v oblasti dopravy a informatizácie v rámci Operačného programu (OP) Integrovaná infraštruktúra 2014 – 2020 bolo ku koncu roka 2017 uhradených zo zdrojov Európskej únie a z domáceho spolufinancovania vyše 793 mil. eur. Predstavuje to 17,18 % z celkovej alokovanej sumy uvedeného operačného programu 4,614 mld. eur, z čoho prostriedky EÚ tvoria 3,949 mld. eur a štátneho rozpočtu 664,85 mil. eur.
Ako v stredu informovalo Ministerstvo dopravy a výstavby SR, v OP Integrovaná infraštruktúra bolo ku koncu vlaňajška zazmluvnených 66 projektov v hodnote 1,28 mld. eur, čo je 27,80 % z celkovej alokácie. Vďaka tomu bola prekonaná miliardová hranica pri zdrojoch EÚ. Štyri veľké projekty sa na kontrahovaní podieľajú sumou 590 mil. eur.
Érsek: Ideme podľa stanovených plánov
OP Integrovaná infraštruktúra patrí k najúspešnejším programom z hľadiska čerpania európskych fondov. Ministerstvo dopravy ako riadiaci orgán pre tento operačný program už v predstihu splnilo záväzok čerpania určený Európskou komisiou do konca roka 2018.
„Rád konštatujem, že v našom operačnom programe ideme podľa stanovených plánov. Vďaka fondom EÚ sme v posledných dvoch rokoch zmodernizovali viac ako 80 kilometrov ciest I. triedy, ďalšie desiatky sú vo výstavbe alebo sa pripravujú,“ povedal minister dopravy a výstavby Arpád Érsek (Most – Híd).
„V štyroch slovenských mestách zlepšujeme verejnú osobnú dopravu cez viaceré užitočné projekty, ktoré si cestujúca verejnosť veľmi pochvaľuje a dúfame, že aj vďaka ním ľudia presadnú z áut,“ dodal minister.
Čerpanie bude možné do konca roka 2023
Pri čerpaní fondov EÚ sa sleduje splnenie záväzkov v rámci pravidla n+3, to znamená, že peniaze na určitý rok treba dočerpať v nasledujúcich troch rokoch. Napríklad, prostriedky na rok 2014 je potrebné využiť do konca roka 2017, na rok 2015 do konca roka 2018 a tak ďalej. Čerpanie zdrojov súčasného sedemročného programového obdobia pre pravidlo n+3 tak bude možné do konca roku 2023.
Vlani odovzdali dva úseky D3 a jeden úsek R2
Výhody plynúce z realizácie eurofondových projektov v doprave mohli v roku 2017 využívať obyvatelia vo viacerých regiónoch Slovenska. „Do užívania motoristickej verejnosti boli odovzdané dva úseky diaľnice D3 Svrčinovec – Skalité a D3 Žilina, Strážov – Žilina, Brodno a jeden úsek rýchlostnej cesty R2 Zvolen, východ – Pstruša. Ukončených bolo aj niekoľko projektov na cestách I. triedy ako napríklad prvá časť obchvatu Brezna,“ uviedla hovorkyňa ministerstva dopravy a výstavby Karolína Ducká.
Eurofondy podporujú rozvoj ekologickej dopravy
Fondy EÚ umožňujú aj citeľný rozvoj ekologických druhov dopravy. „Modernizácia železničnej infraštruktúry pokračuje poslednými, mimoriadne náročnými kilometrami pred Žilinou. Vo fáze výroby je 21 nových dieselových vlakových súprav, ktoré budú postupne nasadzované na trate v Banskobystrickom kraji od mája 2019 až do konca roku 2020. V rámci projektov na podporu verejnej osobnej dopravy prebiehajú nákupy trolejbusov v Prešove a Žiline,“ priblížila Ducká. V príprave sú podľa nej desiatky ďalších projektov, ktoré sa zameriavajú na zlepšenie úrovne verejnej dopravy v našich najväčších aglomeráciách.
Európska komisia doteraz schválila štyri veľké projekty
OP Integrovaná infraštruktúra podľa rezortu dopravy postupne prechádza náročným procesom, akým je príprava veľkých projektov. Doteraz Európska komisia schválila štyri veľké projekty, z ktorých posledným je už zrealizovaný projekt výstavby D3 Svrčinovec – Skalité. V implementácii operačného programu boli tento rok posilnené transparentnosť a kontrola.
Zmenilo sa zloženie monitorovacieho výboru, ktorý je najvyšším orgánom dohliadajúcim na proces implementácie projektov. Väčšinu z členov tvoria zástupcovia neštátneho sektoru (mimovládne organizácie, odborné združenia, zamestnávatelia, zástupcovia samosprávy a odborové zväzy).