Ministerstvo dopravy a výstavby v rámci plánovanej liberalizácie osobnej železničnej dopravy už oznámilo zámer vypísať súťaž na osobnú regionálnu prepravu na uvedenom úseku v Úradnom vestníku EÚ.
BRATISLAVA – Súčasťou plánovanej liberalizácie osobnej železničnej dopravy bude aj úsek Košice – Moldava nad Bodvou na trati Košice – Zvolen. Ministerstvo dopravy a výstavby SR (MDV) už oznámilo zámer vypísať súťaž na osobnú regionálnu prepravu vo verejnom záujme na uvedenom úseku v Úradnom vestníku Európskej únie. Ako rezort v pondelok informoval, ide o podmienku zverejnenia pred samotným konaním súťaže.
„Vytipovali sme trate, ktoré sú z hľadiska dopravnej obsluhy relatívne samostanými úsekmi. V prvom rade nám záleží na tom, aby celý proces prebehol bez zbytočných chýb a komplikácií, aby súťaž priniesla predovšetkým výhody a prilákala do vlakov ďalších cestujúcich,“ povedal minister dopravy a výstavby Arpád Érsek (Most – Híd). Osobnú prepravu na úseku Košice – Moldava nad Bodvou v súčasnosti zabezpečuje štátna Železničná spoločnosť Slovensko, a. s.
Zverejnia ďalšie trate, súťaže by sa mali začať budúci rok
Ministerstvo dopravy chce transparentnou verejnou súťažou umožniť, aby sa o prevádzkovanie osobnej dopravy na vybraných železničných tratiach mohlo uchádzať široké spektrum dopravcov, teda malých aj veľkých. Ďalšie trate budú preto zverejnené v najbližších mesiacoch. „V súlade s európskou legislatívou a podmienkami EÚ by sa oznámené trate mohli začať súťažiť už v roku 2019,“ uviedla rezortná hovorkyňa Karolína Ducká.
Ministerstvo už skôr oznámilo prípravu súťaže na zabezpečenie osobnej dopravy na regionálnej trati Žilina – Rajec. Súťaž by mala byť aj na trati Bratislava – Dunajská Streda – Komárno, keďže zmluva s prevádzkovateľom dopravy spoločnosťou RegioJet, a. s., uplynie koncom roku 2020.
Dobudovanie elektrifikácie je plánované v polovici roku 2021
Úsek Košice – Moldava nad Bodvou má dĺžku 31 kilometrov, je čiastočne elektrifikovaný v dĺžke jedenásť kilometrov po Hanisku pri Košiciach. Dobudovanie elektrifikácie jeho zvyšnej časti, čo je asi dvadsať kilometrov, je naplánované v rámci Operačného programu Integrovaná infraštruktúra.
„Ukončenie sa predpokladá v polovici roka 2021. Zároveň, vlaky budú mať konečnú stanicu v novom termináli integrovanej osobnej prepravy v stanici Moldava nad Bodvou mesto,“ priblížila Ducká. „V súčasnosti na trati premáva sedem párov vlakov denne, pričom súťažou sa plánuje ďalšie zahustenie dopravy,“ dodala.
Zmluva bude na desať rokov s účinnosťou od 1. januára 2022
Ako vyplýva z predbežného oznámenia rezortu dopravy v Úradnom vestníku EÚ o príprave súťaže, zmluva s vybraným prevádzkovateľom dopravy na úseku Košice – Moldava nad Bodvou by mala byť uzavretá na desať rokov s účinnosťou od 1. januára 2022.
„S úspešným uchádzačom bude uzavretá zmluva o dopravných službách vo verejnom záujme v zmysle zákona o doprave na dráhach. Dopravcovi budú stanovené technické a kvalitatívne podmienky na zabezpečenie dopravných výkonov,“ oznámilo ministerstvo dopravy. Na úseku Košice – Moldava nad Bodvou mesto sú stanice a zastávky Košice predmestie, Barca, Haniska pri Košiciach, Hutníky, Veľká Ida, Cestice, Čečejovce, Mokrance a Moldava nad Bodvou.