Slnečné dni bez dažďa lákajú na cesty milovníkov motoriek. Obdivovaní aj nenávidení účastníci cestnej premávky však v prípade kolízie ťahajú za kratší koniec.
Každý rok sa objavujú smutné správy o nehodách, pri ktorých zbytočne vyhasli životy motorkárov. Príčin je veľa. Riešení tiež.
Vlani zomrelo na našich cestách 29 motorkárov, rok predtým to bolo o osem menej. Vyplýva to z policajných štatistík, ktoré nebudú zrejme lepšie ani pre tento rok. Len minulý týždeň totiž zahynulo pri dopravných nehodách päť motocyklistov.
Nebezpečná rýchlosť
Hovorkyňa Prezídia PZ Denisa Bárdyová pre portál NašaDoprava.sk uviedla, že najčastejšou príčinou týchto tragédií je prekročenie najvyššej povolenej rýchlosti.
Rovnako to vidí aj dopravný analytik Jozef Drahovský, podľa ktorého sa príčina ľahšie dokazuje, ak motorkár havaroval sám. Problém je v prípade kombinácie s iným účastníkom cestnej premávky.
Autoškoly sa od pondelka opäť otvárajú. Čo musia dodržať účastníci kurzu a inštruktori?
„Napríklad kamión odbočuje vľavo, vodič pred začatím úkonu pozrie pred seba aj za seba a keď nikoho nevidí, tak odbočuje. Počas procesu odbočovania príde vo vysokej rýchlosti motorkár, ktorý zboku narazí do odbočujúceho kamióna,“ opísal.
Väčšinou sa to dá za vinu vodičovi kamióna, no ako upozorňuje Drahovský, ten dodržal všetky pravidlá cestnej premávky. „Problémom bola vysoká rýchlosť motorkára, ktorý vzdialenosť od bodu viditeľnosti pre vodiča kamiónu po križovatku prešiel za kratší čas, ako trvá odbočenie kamióna. Navyše, motorkár nedokázal zastaviť na vzdialenosť, na ktorú mal rozhľad.“
Vhodná výstroj
Polícia upozorňuje aj na výstroj motorkára, ktorá ovplyvňuje tenkú hranicu medzi smrteľnými následkami a ťažkým zranením.
Motorkári by mali pamätať na to, že pri zrážke s pevnou prekážkou, ako napríklad autom, len málokedy vyjdú bez vážneho poranenia alebo poškodenia motorky.
K bezpečnostnému odevu patrí aj riadne upevnená prilba. „Pri zrážke s autom, náraze do zvodidiel alebo šmyku na mokrej ceste ťahajú za kratší koniec práve motocyklisti,“ varuje Bárdyová.
Poprad je prvým mestom na Slovensku, v ktorom jazdia policajti na elektromotorkách
Dôležitosť náležitého oblečenia prízvukuje aj prezident Slovenskej motocyklovej federácie (SMF) Peter Lazar. „Veľa nehôd sa stáva práve pre to, že vodiči motorkárov prehliadnu. Dopad môže mať aj oblečenie, ktoré splýva s prostredím. Stane sa však, že ich vodiči naozaj prehliadnu,“ povedal pre NašaDoprava.sk.
Stav vozovky a zvodidlá
Bárdyová vyzdvihla aj dôležitosť prispôsobenia jazdy stavu vozovky. Motocykel je totiž oveľa citlivejší na povrch ciest a motorkára môže prekvapiť akákoľvek odlišnosť, ako prudšia zákruta, prekážka za neprehľadným úsekom cesty, či štrk na ceste.
Lazar uznáva, že cesty sa pomaly opravujú, no máloktorý motorkár, ktorý sa chce povoziť, ide na diaľnice, ktoré sú v relatívne dobrom stave. Bavia ich skôr zákruty a kopce.
Problém podľa neho predstavujú aj zvodidlá pri cestách, ktoré vôbec nemyslia na motorkárov. Keď spadne z motorky, tak mu zvodidlo skôr ublíži ako pomôže.
Daňové zaťaženie autodopravcov by sa malo znížiť, ale za luxusné vozidlá si zaplatíme viac
„Aspoň v kritických úsekoch by bolo možno dobré zvodidlá vylepšiť. Rovnako ani niektoré spomaľovače nie sú najšťastnejším riešením, napríklad na horských prechodoch,“ upozornil s tým, že keď prší, tak sa veľmi šmýkajú, čo je napokon kontraproduktívne.
Takzvané retardéry súvisia s rýchlosťou, ale aj hlukom. „Niektorí jazdci si neuvedomujú, že niektoré výfuky naozaj nepatria na cestu, ale sú len na závodné okruhy,“ vyjadril sa zástupca SMF.
Osveta a kontrola
Podľa hovorkyne polícia pravidelne analyzuje dopravnú situáciu aj s ohľadom na jednotlivých účastníkov cestnej premávky a vykonáva rôzne nie len dopravno-bezpečnostné akcie.
Venuje sa aj preventívnym aktivitám zameraným aj na motocyklistov, spojené s osvetou o bezpečnom správaní na cestách.
Práve vzdelávanie vidí ako jedno z riešení aj dopravný analytik, ktorý do trojice odporúčaní pridáva aj mať zmysluplné, ľahko pochopiteľné predpisy a kontrolu. Občasné kontroly a likvidačné pokuty nepovažuje za účinné. Skôr naopak.
Počet obetí dopravných nehôd v Európskej únii sa za desať rokov znížil takmer o polovicu
„Vyvolávajú nie opatrnosť, ale strach. Rozumnejšie je častá kontrola aj automatická a prijateľná výška pokút. Je to veľmi účinný výchovný prostriedok,“ povedal Drahovský.
V súvislosti s predpismi ako príklad uviedol, že na Slovensku zákon o cestnej premávke nezakazuje ani nedovoľuje predbiehanie sa motorkárov v pomaly idúcich a stojacích kolónach a pred križovatkami. Iba v prípade železničného priecestia je definované, že idú v poradí, v akom prišli.
SMF tvrdí, že spolu s ďalšími partnermi podporí nový projekt, ktorý ponúkne motorkárom edukatívne kurzy. Tie sa budú týkať zručnosti v ovládaní motocykla. Súčasťou budú aj prednášky s príspevkami odborníkov a psychológov.
Dôležitý je rešpekt
Prezident federácie vyzýva na vzájomný rešpekt na cestách. „Musíme sa spolu naučiť žiť na cestách. Dôležitý je rešpekt z každej strany. Každý by si mal uvedomiť, že cesta nie je len pre neho,“ povedal.
Uznáva, že na chybe sú veľakrát aj samotní motorkári, ktorí si nedávajú pozor na rýchlosť a nemajú dobrý odhad. Hovorí tiež, že začínajúci motorkári by mali získavať zručnosti a návyky na slabších strojoch. Tie silnejšie totiž vyžadujú určitú prax.
Na cestách počas pandémie výrazne klesol počet nehôd, pocit bezpečnosti je dočasný
„Jednoduchým a efektívnym preventívnym riešením je dodržiavať dostatočný odstup od áut či iných motoriek, aby mal motorkár čas riešiť krízovú situáciu,“ navrhol.
On sám jazdí na motorke už roky a drží sa filozofie, že musí rozmýšľať aj za druhých. Kto sa chce na motorke „vyšantiť“, mal by podľa neho využiť okruhy, ktorých je na Slovensku dostatok.