Práce na modernizácii železničnej trate v úseku Poprad – Lučivná sa predražili o približne 7,7 milióna eur s DPH. Pôvodne mali byť ukončené v auguste tohto roka, pokračovať ale budú ďalších približne jedenásť mesiacov.
Vyplýva to z dodatkov k zmluve medzi Železnicami Slovenskej republiky (ŽSR) a zhotoviteľom prác Združením Tatry 2017 zverejnených v Centrálnom registri zmlúv.
Nedostatok stavebného materiálu
Hovorkyňa ŽSR Ria Feik Achbergerová ešte v máji pre agentúru SITA potvrdila, že modernizáciu železničnej trate ovplyvnil akútny nedostatok stavebného materiálu a enormný nárast cien. Ďalším dôvodom navýšenia nákladov je aj niekoľko zmien oproti pôvodnému projektu.
Celkové pôvodné náklady na projekt modernizácie železničnej infraštruktúry v danom úseku boli vo výške približne 117 miliónov eur s DPH.
Z toho viac ako 77,6 milióna eur získali Železnice SR zo zdrojov Európskej únie. Suma však bola dvakrát navyšovaná, naposledy o približne 1,9 milióna eur na viac ako 124,7 milióna eur.
S prácami na úseku pod Tatrami sa začalo v júli 2020. Ide o prvú etapu plánovanej modernizácie úseku Liptovský Mikuláš – Poprad Tatry v rámci železničnej trate Žilina – Košice.
Podľa dodatku č. 3 k zmluve bola predĺžená aj lehota výstavby, a to o 321 dní na 1 082 dní od odovzdania prvého staveniska. Teda z pôvodných 25 mesiacov na 36 mesiacov.
Spomalenie prác na mostoch
Feik Achbergerová v máji informovala, že postup stavebných prác bol na kľúčových mostných objektoch z vyššie uvedených dôvodov pozastavený či obmedzený.
V uplynulých mesiacoch totiž podľa hovorkyne prevládal, podobne ako v prípade ďalších líniových stavieb v rámci Slovenska či Európskej únie, akútny nedostatok staveného materiálu, predovšetkým oceľových konštrukcií určených na výrobu a zhotovenie mostných objektov.
„Tento nepriaznivý stav spôsobený vojnovým konfliktom na Ukrajine výrazne zasiahol do dodávateľsko-odberateľských vzťahov, či už z hľadiska dostupnosti materiálu, alebo enormného nárastu ceny oproti pôvodným zmluvným cenám,“ vysvetlila vtedy.
Predĺženie termínu dostavby
Nasledovalo intenzívne rokovanie železníc so zhotoviteľom, ktorého výsledkom je predĺženie termínu aj navýšenie sumy. Problémy však mali železnice pri tomto projekte aj počas pandémie, keď zaznamenali obmedzenia v dodávkach materiálov či špecializovaných služieb.
Samotná stavba je rozdelená na dva úseky. Po stavebno-technickej stránke je podľa hovorkyne ŽSR ukončený úsek Poprad – Svit.
Podchod a komunikácia podchodu už bola odovzdaná do predčasného užívania mestu Poprad. V úseku Svit – Štrba sa podarilo ukončiť trvalú výhybňu v mieste zastávky Lučivná. Rekonštrukcia ešte čaká budovu národnej kultúrnej pamiatky, železničnej stanice vo Svite.