Nový cestný most cez Dunaj by mali odovzdať do užívania v budúcom roku.
Minister dopravy a výstavby SR Árpád Érsek spolu s ministrom inovácií a technológií Maďarska Lászlóom Palkovicsom v utorok skontrolovali výstavbu nového cestného mosta cez Dunaj medzi Komárnom a Komáromom. Do užívania by ho mali odovzdať v budúcom roku.
Spoločný projekt oboch krajín s celkovým rozpočtom vyše 117 miliónov eur je financovaný zo zdrojov Európskej únie cez Nástroj na prepájanie Európy. Z celkového rozpočtu projektu získalo Slovensko z prostriedkov EÚ viac ako 47 miliónov eur. Maďarsko môže počítať s príspevkom vyše 52 miliónov eur.
„Po minuloročnom miernom meškaní pokračujú v súčasnosti stavebné práce v plnom rozsahu. Spoločne s maďarskou stranou urobíme všetko pre to, aby začal tento most slúžiť verejnosti v budúcom roku,“ povedal minister Érsek po obhliadke staveniska na maďarskej aj slovenskej strane.
Umelé ostrovy pre piliere už stoja
Nový most cez Dunaj bude postavený dvesto metrov vyššie od existujúceho železničného mosta. V súčasnosti je v Komárne pre osobnú automobilovú dopravu prístupný len Alžbetin most z roku 1892.
Nový most bude asymetrický s jedným pylónom s výškou okolo 90 metrov a so závesnými káblami. Momentálne sú vybudované umelé ostrovy pre mostné piliere. Cez most povedie hlavná cesta s dvoma jazdnými pruhmi.
„Na most nadväzujú príjazdové cesty, ktoré si každá krajina buduje sama. Na slovenskej strane staviame šesťstometrový cestný úsek s dvoma jazdnými pruhmi pripojený k ceste I/63 kruhovým objazdom. Stavebné práce idú v súlade s harmonogramom a ich dokončenie je viazané na hotové mostné teleso,“ uviedla hovorkyňa ministerstva dopravy a výstavby Karolína Ducká.
Dohodli sa na novom moste cez Ipeľ
Obaja ministri počas spoločného stretnutia podpísali aj dohodu o vybudovaní mosta cez Ipeľ.
„Výstavbou mosta nad riekou Ipeľ medzi obcami Ipeľské Predmostie a Drégelypalánk sa podporí cezhraničná spolupráca, voľný pohyb osôb za účelom práce alebo štúdia. Prispeje sa k celkovému rozvoju dotknutých regiónov,“ priblížila Ducká.
Most bude postavený v mieste pôvodného mosta zničeného počas druhej svetovej vojny. „Most bude určený pre medzinárodnú osobnú a nákladnú dopravu do maximálnej celkovej hmotnosti 3,5 tony, ale aj pre peších a cyklistov. Predpokladané náklady za SR budú v celkovej výške 1 276 324 eur,“ dodala Ducká.
Financovanie výstavby mosta je plánované z programu cezhraničnej spolupráce Interreg V-A Slovenská republika – Maďarsko 2014 – 2020, z príspevku štátu a zo zdrojov Banskobystrického samosprávneho kraja.