Vysokorýchlostná železničná trať by v prípade realizácie mala spojiť Varšavu, Prahu, Bratislavu a Budapešť. Deklarácia má umožniť v budúcnosti spolufinancovať tento projekt aj z prostriedkov EÚ.
Ministri dopravy členských krajín Visegrádskej štvorky (V4) na stretnutí v Bratislave v utorok podpísali deklaráciu o vysokorýchlostnej železničnej trati.
Tá by v prípade výstavby v budúcnosti, čo ukáže štúdia uskutočniteľnosti, mala spojiť Varšavu, Prahu, Bratislavu a Budapešť vlakmi s rýchlosťou zhruba 300 kilometrov za hodinu.
Malo by ísť o skutočnú alternatívu k cestnej a vlakovej doprave. Deklarácia má umožniť v budúcnosti spolufinancovať tento projekt aj z prostriedkov Európskej únie.
Termín zatiaľ nestanovili
„Táto rýchla komunikácia, čo sa týka vlakového prepojenia hlavných miest, je pre nás veľmi dôležitá. Všetky štyri krajiny V4 sú s tým stotožnené a odborné komisie už na tom začali robiť. Ďalším krokom je štúdia uskutočniteľnosti projektu,“ povedal minister dopravy a výstavby SR Árpád Érsek.
Zatiaľ nevedel uviesť predpokladaný termín výstavby železnice ani očakávané finančné náklady.
Zástupcovia Českej republiky, Maďarska, Poľska a Slovenska tiež rokovali o financovaní dopravných projektov v novom programovom období 2021 až 2027.
Vymáhanie pokút stále nie je možné
Hovorili aj o možnostiach cezhraničného vymáhania pokút za nezaplatené diaľničné známky. Stretnutie sa konalo v rámci ročného predsedníctva SR vo V4 od júla 2018 do júna 2019.
„V Kohéznom fonde je menej peňazí, ktoré potrebujeme na cesty. To je pre nás neprijateľné, budeme bojovať o to, aby sme dostali finančné prostriedky na úrovni, na ktorej boli v tomto programovom období,“ uviedol Érsek.
Vymáhanie pokút od cudzincov za využívanie diaľnic a rýchlostných ciest bez úhrady elektronických diaľničných známok podľa ministra zatiaľ stále nie je možné.
„Môj návrh prešiel v Európskej komisii a Európskej rade, ale musíme sa snažiť, aby sa čo najrýchlejšie mohol aplikovať,“ upozornil Érsek.
Príslušná európska smernica o interoperabilite elektronických cestných mýtnych systémov a uľahčení cezhraničnej výmeny informácií o neuhradenom cestnom mýte v Európskej únii nadobudla účinnosť 18. apríla.
V súčasnosti prebieha proces prijatia vykonávacieho a delegovaného aktu v zmysle ustanovení smernice. Minister Érsek inicioval stretnutia na túto tému už v roku 2016.
Krajiny V4 chcú postupovať spoločne
Nový český minister dopravy Vladimír Kremlík uviedol, že krajiny V4 majú spoločné problémy, ktorým chcú čeliť.
„Je veľmi dôležité, že sme podpísali deklaráciu, ktorá zdôrazňuje význam vysokorýchlostných tratí, lebo táto problematika je i v Českej republike prioritou,“ povedal.
Poľský minister infraštruktúry Andrej Adamczyk uviedol, že stretnutie v rámci V4 potvrdilo spoločnú činnosť a synergiu.
„Snažíme sa dosiahnuť zníženie alebo dobehnutie omeškaní v rôznych projektoch infraštruktúry. Hľadáme vzájomnú podporu medzi nami a v iných členských štátoch EÚ, ako by sme mohli spoločne využívať aj Kohézny fond,“ povedal Adamczyk.
Maďarsko: Eurofondy sa nesmú krátiť
Štátny tajomník pre kohéznu politiku Ministerstva inovácií a technológií Maďarska Tamás Schanda poznamenal, že nemožno pripustiť, aby peniaze EÚ, ktoré majú ísť na hospodársky rozvoj krajín, sa krátili, ako navrhuje Európska komisia.
„Musíme dosiahnuť, aby si Európska komisia vypočula hlasy krajín strednej a východnej Európy. Je mimoriadne dôležité, aby osvedčené a úspešné hospodárske nástroje EÚ, ako napríklad kohézna politika, aj v budúcnosti fungovali podobne,“ dodal Schanda.
Vybudovanie vysokorýchlostnej železnice označil za jednu z priorít v rámci V4.