Na rekonštrukciu najviac využívaných ciest a železníc, ako aj na odstránenie dopravných kapacitných problémov chce Slovensko v rokoch 2021 až 2026 podľa národného integrovaného reformného plánu využiť takmer 9,1 miliardy eur.
Plán, ktorý pod názvom Moderné a úspešné Slovensko zverejnilo Ministerstvo financií SR, počíta aj s financiami na rozvoj transeurópskej dopravnej siete a kombinovanej dopravy.
„Prioritami je tiež znižovanie negatívnych vplyvov dopravy na životné prostredie elektrifikáciou železníc,“ uvádza sa v dokumente, na príprave ktorého pracovalo aj ministerstvo dopravy a výstavby. To už skôr zdôraznilo, že chce žiadať peniaze na zelené projekty, ktoré sa budú týkať modernizácie železničnej infraštruktúry a dopravy.
Ľudia by mali častejšie jazdiť vlakom
Cieľom je do roku 2024 zvýšiť počet kilometrov najazdených vlakom na obyvateľa na úroveň priemeru Európskej únie zo súčasných 697 kilometrov na 941 kilometrov.
Štát podľa ministra Doležala nevie pomôcť samosprávam s cestami, niektoré úseky sa však spoplatnia
Plán počíta s elektrifikáciou mestskej hromadnej dopravy a zavádzaním a budovaním infraštruktúry pre alternatívne zdroje energie v doprave. Prioritou má byť aj zlepšovanie infraštruktúry pre mestskú a prímestskú cyklistickú dopravu vrátane odsunu časti automobilovej dopravy z centier miest na novobudované obchvaty.
Na obnovu verejnej dopravy má ísť z európskych financií 300 miliónov eur. „Pre zvýšenie atraktivity verejnej dopravy je nutné optimalizovať jej sieť, zlepšiť intervaly a kvalitu vrátane zabezpečenia nadväznosti vlakov a autobusov,“ píše sa v dokumente.
Neaktuálne predpisy chcú zreformovať
Podľa plánu sa má zjednotiť a lepšie koordinovať financovanie, objednávanie a plánovanie verejnej dopravy Národnou dopravnou agentúrou a regionálnymi integrátormi. V roku 2023 sa zavedie jednotná tarifa a postupne v spolupráci s mestami a obcami sa pristúpi k integrácii mestskej dopravy.
Slovensko modernizuje svoje trate, zo Štúrova do Kútov sa čoskoro bude cestovať rýchlejšie
Plán obnovy ráta aj s reformou legislatívy v nasledujúcich dvoch rokoch. Konkrétne s úpravou zastaraných a neaktuálnych predpisov, noriem a legislatívy pre projektovanie dopravnej infraštruktúry. Zmeny zefektívnia technické riešenia, zvýšia ich prínosy a znížia náklady, uvádza sa v pláne.
Rezort dopravy a výstavby chce ukončiť zmeny zákonov o územnom plánovaní a výstavbe, posudzovaní vplyvov na životné prostredie a verejnom obstarávaní v roku 2022. V tom istom roku mieni prijať nový zákon o verejnej doprave. V nasledujúcom roku sa pristúpi k výstavbe a modernizácii dopravnej infraštruktúry už podľa nových pravidiel.