V prvom rade je podľa rezortu dopravy na manažmente jednotlivých spoločností, aby efektívne využívali poskytnuté prostriedky a našli tak prielom na presadenie nevyhnutných požiadaviek pre svojich zamestnancov aj vzhľadom na svoje hospodárske výsledky.
Ministerstvo dopravy a výstavby SR (MDV) registruje požiadavky zamestnancov železníc na zvýšenie financovania a spravodlivé mzdové ohodnotenie.
„Je však v prvom rade na manažmente jednotlivých spoločností, aby efektívne využívali poskytnuté prostriedky a našli tak prielom na presadenie nevyhnutných požiadaviek pre svojich zamestnancov aj s ohľadom na svoje hospodárske výsledky,“ informovala rezortná hovorkyňa Karolína Ducká v súvislosti s vyhlásením štrajkovej pohotovosti v Železniciach Slovenskej republiky (ŽSR).
Investičné dlhy z minulosti
V rámci zmlúv o dopravných službách vo verejnom záujme a zmluvy o prevádzkovaní železničnej infraštruktúry ide podľa ministerstva dopravy na železničnú dopravu každoročne približne 500 miliónov eur. K tomu treba prirátať nemalé finančné prostriedky zo zdrojov Európskej únie na mnohé infraštruktúrne projekty.
„Sme si vedomí investičných dlhov, ktoré vznikli z dôvodu podfinancovania železničnej dopravy u nás najmä v 90-tych rokoch. Práve preto postupne pracujeme na náprave a modernizácii, ktorú považujeme za kľúčovú pre zlepšovanie služieb v tomto sektore,“ uviedla Ducká. „Práve ŽSR aj v tomto roku získali v rámci rozpočtu o 20 miliónov eur viac. Aj tieto peniaze majú pomôcť zlepšiť situáciu v železničnom sektore a prispieť tiež k finančnému ohodnoteniu železničiarskych profesií,“ dodala hovorkyňa.
V štrajkovej pohotovosti
Desať odborových organizácií pri ŽSR vyhlásilo v piatok štrajkovú pohotovosť od 10:00. Zdôvodnili to prístupom zamestnávateľa ku kolektívnemu vyjednávaniu. Zároveň upozornili na ohrozenie sociálneho zmieru pre skončenie platnosti kolektívnej zmluvy v spoločnosti na roky 2017 a 2018 k 31. decembru 2018 a vydanie jednostranného vnútorného nariadenia generálneho riaditeľa ŽSR. Tým sa podľa odborov rozhodol autonómne a bez dohody so sociálnymi partnermi garantovať ním vybrané benefity. Odborári tiež vyzývajú ministra dopravy a výstavby Arpáda Érseka, aby sa osobne začal zaoberať vzniknutou situáciou v ŽSR. V rámci štrajkovej pohotovosti budú organizovať ďalšie protestné akcie a stupňovať ich intenzitu.