Poslanec parlamentu a tímlíder strany Sloboda a Solidarita (SaS) pre dopravu a výstavbu Miroslav Ivan očakáva od ministra dopravy a výstavby Arpáda Érseka, že seriózne nastaví priority vo výstavbe diaľnic a rýchlostných ciest. Odporúča mu tiež začať riešiť katastrofálny technický stav ciest prvej triedy a mostov na nich. Poslanec a tieňový minister dopravy a výstavby za hnutie OĽaNO Ján Marosz navrhuje zvolať okrúhly stôl s najväčšími odborníkmi na dopravu a pripraviť plán na najbližšie obdobie. Nepáči sa im, že vláda Petra Pellegriniho (Smer-SD) neaktualizovala programové vyhlásenie vlády z roku 2016.
Na čo by sa mal minister dopravy a výstavby Arpád Érsek, resp. rezort pod jeho vedením hlavne zamerať do roku 2020?
M. Ivan: – V prvom rade vyjadrujeme veľké sklamanie, ako pristúpila novo vymenovaná vláda k svojmu programovému vyhláseniu – metódou Ctrl-C a Ctrl-V. A ani minister dopravy si poriadne neprečítal, čo do pléna predkladá, keď v rámci, napríklad, železničnej dopravy píše, že v roku 2016 prehodnotí zrušenie IC vlakov. Ani len trochu sa nenamáhal aktualizovať po takmer dvoch rokoch svoje plány.
Na čo by sa mal teda zamerať?
M. Ivan: – Konečne by mohol začať napĺňať programové vyhlásenie vlády, ktoré vládna koalícia schválila v roku 2016. Začať sa zaoberať katastrofálnym technickým stavom ciest prvej triedy a mostov na nich. Narastá počet kilometrov v sieti ciest mostov v havarijnom stave. V rozpočte už dva roky neboli na zlepšenie tejto situácie vyčlenené dostatočné prostriedky. Minister by sa mal tiež zamerať na seriózne nastavenie priorít vo výstavbe diaľnic a rýchlostných ciest. Urýchliť prípravu úsekov, ktoré už dávno mali byť hotové, a naopak, neplytvať energiou na príprave úsekov, ktoré budeme potrebovať o dvadsať či tridsať rokov. Mal by sa venovať zefektívneniu správy a údržby železničnej siete a spolu s vyššími územnými celkami hľadať riešenie pri výkone dopravy vo verejnom záujme. Množstvo súbehov autobusov a vlakov nás ročne stojí obrovské sumy a napriek tomu, že sa v programovom vyhlásení vlády už od roku 2016 píše o akejsi dopravnej autorite, žiadne legislatívne návrhy do pléna nepriniesol. Na nový stavebný zákon alebo úpravy toho súčasného už čakáme takmer dva roky a zatiaľ dookola len počúvame vyjadrenia, že sa na tom pracuje.
J. Marosz: – Odporúčal by som pánovi ministrovi zvolať okrúhly stôl za účasti najväčších kapacít v jednotlivých druhoch dopravy a pokúsiť sa pripraviť plán krokov pre najbližšie obdobie. Lebo programové vyhlásenie je len ctrl-c, ctrl-v z roku 2016 – dokonca minister sľubuje, že v roku 2016 prehodnotí zrušenie IC vlakov. Alebo, že ľudia budú v roku 2020 jazdiť po diaľnici D1. Je toto dôveryhodné správanie ministra, alebo výsmech do očí občanov, ktorí sú ťažko skúšaní zápchami na cestách, či nekultúrnymi podmienkami v starých vozňoch? Odporúčam ministrovi viac riadiť sektor železníc, ktorý sa stal „výherným automatom“ politických figúr v pozadí. Chaos a politizácia v NDS sa musí skončiť. My by sme v jeho pozícii okamžite inštalovali do dôležitých rozhodovacích pozícií dlhoročných odborníkov z oblasti dopravy a nie politické figúrky.
Ako hodnotíte aktivity ministerstva dopravy v prvej polovici volebného obdobia od marca 2016? MinisterÉrsek nahradil na poste Romana Brecelyho koncom augusta 2016…
M. Ivan: – V odpovedi na prvú otázku je čiastočne skrytá aj odpoveď na túto. Bolo chybou, že vláda a ministerstvo dopravy podpísali nepripravený projekt obchvatu Bratislavy (D4/R7). Teraz sa ukazujú nedostatky, na ktoré sme poukazovali. A dalo sa tomu predísť. Mohli sme ho mať oveľa lacnejšie a bez rizík záväzkov voči koncesionárovi. Áno, viem, že toto minister Érsek zdedil, ale čo sa mu vytknúť dá, je zmena zákona o vyvlastňovaní, ktorý považujeme za protiústavný a dali sme aj podnet na Ústavný súd SR. Rovnako tak je chybou, že práve ministerstvo dopravy je jediné z ministerstiev, ktoré nerešpektuje Útvar hodnoty za peniaze. Práve spoluprácou s týmto inštitútom sme mohli ušetriť niekoľko miliónov eur. Chvályhodné je, že zaznamenávam prvé lastovičky v zmene prístupu ministerstva a niektoré nové projekty sa už takto posudzujú. Negatívne hodnotím úroveň komunikácie ministerstva s verejnosťou. Občania a motoristi by mali byť priebežne a kvalitne informovaní o prioritách vo výstavbe diaľnic a rýchlostných ciest, ako aj o intenzitách dopravy. Lebo len tak verejnosť uverí, že to, čo sa ide stavať, je naozaj to, čo treba. Protestujúcich v obciach, ktoré sú neúmerne zaťažované nákladnou dopravou, by mohlo byť oveľa menej. Minister dopravy tiež nevyužil toto obdobie, aby viac komunikoval s ministerstvom financií a efektívnejšie a motivačne nastavil daňovú politiku pre motoristov. Tí sú neustále viac a viac zaťažovaní novými a vyššími poplatkami, hoci na výstavbu a údržbu ciest nejde úmerne viac finančných prostriedkov.
J. Marosz: – Pýtajme sa za občanov: Robí sa na D1 za Bratislavou? Nerobí. Stavia sa D4/R7? Nestavia. Projektuje sa úsek D1 Turany – Hubová? Neprojektuje. Koľko kilometrov diaľnic bude otvorených v tomto roku? Nula. Funguje niekde na Slovensku integrovaná doprava ako koordinácia vlakov, prímestskej a mestskej dopravy? Nie. Darí sa oligarchom a firmám dodávajúcim právne služby a nezmyselné analýzy pre ministerstvo dopravy? Darí. Známkou vyjadrené: štyri. Napriek tomu želám pánovi ministrovi pevné zdravie a silu konať správne veci a slúžiť občanom Slovenska.
Martin Benko