Poslanci skončili rozpravu k návrhu vlády na skrátené legislatívne konanie o novele zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a ciest pre motorové vozidlá. Hlasovať o tom by mali po 17. hodine.
Strana Sloboda a Solidarita (SaS) upozorňovala na problém v súvislosti s vlaňajším podpisom koncesnej zmluvy pre diaľnicu D4 a rýchlostnú cestu R7 pri Bratislave cez PPP projekt bez vykúpenia všetkých pozemkov. Pripomenul to vo štvrtok poslanec Miroslav Ivan (SaS) na konci rozpravy k návrhu vlády na skrátené legislatívne konanie o novele zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a ciest pre motorové vozidlá.
„Upozorňovali sme ešte aj tesne pred podpisom (koncesnej zmluvy – pozn. redakcie) ministra, v tom čase Brecelyho, že najprv nech vykúpi pozemky, ukončí všetky stavebné konania a potom nech podpíše model PPP. Zároveň sme upozorňovali aj na to, že v tom čase mohla byť využitá aj forma financovania obchvatu zo štátneho rozpočtu, počúvali sme argumenty, že nie, pretože nás tlačí čas,“ povedal Ivan. Keby sa podľa neho vtedy začalo konať v tejto veci, výstavba by začala približne v polovici tohto roka alebo na jeseň, čo nakoniec aj tak bude.
Za nevykúpené pozemky pod obchvat Bratislavy hrozí štátu vysoká pokuta
„Boli by sme dnes v situácii, že by sme si mohli vyberať – mali by sme vykúpené pozemky niekedy v lete tohto roka a mali by sme aj stavebné povolenia. Mohli sme sa rozhodovať, či podpíšeme model PPP alebo to budeme financovať zo štátneho rozpočtu,“ upozornil Ivan. Zároveň si myslí, že by dnešná situácia nemusela vzniknúť, keby ich bývalý minister dopravy Roman Brecely počúval. Ministerstvo dopravy a výstavby podľa poslanca zlyhalo, keď neinformovalo s dostatočným predstihom obyvateľov vlastniacich pozemky pod plánované diaľnice a nevarovalo ich pred ľuďmi, ktorí na tom chcú neúmerne zarobiť.
Za nezabezpečenie včasného výkupu všetkých pozemkov pod bratislavský obchvat hrozí štátu na základe koncesnej zmluvy vysoká pokuta. Za to podľa poslanca môže štát, ktorý sa k tomu v zmluve zaviazal. „Zaviaže sa na rôzne kompenzačné opatrenia a nemá pod kontrolou, ako vidieť, výkup pozemkov a proces stavebného konania. Štát sám si spôsobil škody a namiesto toho, aby to priznal, tak ide kvôli tomu zmeniť zákon v priebehu piatich dní,“ poznamenal Ivan s tým, že štát mal konať už v januári tohto roka. Tým by sa podľa neho znížila hrozba, že novela zákona môže skončiť na Ústavnom súde SR.
Ivan: Za tieto problémy by mal byť odvolaný štátny tajomník Viktor Stromček
Ivan si myslí, že za tieto problémy by mal byť odvolaný štátny tajomník ministerstva dopravy a výstavby Viktor Stromček (Smer – SD), ktorý túto funkciu zastáva už od predošlej vlády, keď bol ministrom dopravy Ján Počiatek a PPP projekt pre D4 a R7 bol vtedy vysúťažený.
Minister dopravy a výstavby Árpád Érsek (Most – Híd) po skončení rozpravy povedal, že tento problém pri niekoľkých tisícoch výkupoch pre obchvat môže spôsobiť 0,5 % výkupov. „Je to mojou úlohou ako terajšieho ministra tento stav poriešiť. Robím všetko preto, aby som to riešil podľa môjho najlepšieho vedomia a svedomia,“ dodal Érsek. O návrhu na skrátené legislatívne konanie v súvislosti s uvedenou novelou by mali poslanci hlasovať po 17. hodine.