Francúzska europoslankyňa a zároveň predsedníčka europarlamentného výboru pre dopravu a turizmus Karima Delli, ktorá v Bruseli zastupuje francúzsku stranu zelených, chce presadiť viacero ekologických riešení v doprave. Informoval portál euractiv.sk.
Okrem postupného vyradenia naftových a spaľovacích motorov, ktoré by nahradili autá na elektrický pohon, vyzýva k ochote vo väčšej miere využívať vodíkový pohon najmä vo veľkoobjemnej doprave (teda vo vlakoch, lietadlách, lodiach či kamiónoch).
Delli najnovšie informovala, že sa bude snažiť zaviesť daň pre letecké palivo – kerozín. Dôvodom je, že práve letecká doprava vypúšťa do atmosféry značný objem škodlivých. Zároveň je presvedčená, že opatrenie by výrazne pomohlo v boji proti klimatickým zmenám.
Namiesto lietania presadneme do nočných vlakov
Europoslankyňa sa odvoláva na štúdiu Európskej komisie, ktorá počítala so zaťažením fosílneho paliva na úrovni 33 centov na liter. Prišla k záverom, že zavedením dane na kerozín, by do spoločnej kasy pribudlo až 27-miliárd eur ročne.
Získané finančné zdroje, by sa následne investovali do alternatívnej dopravy. Najmä do obnovy a budovania železničných koridorov, špeciálne do nočných vlakov, či rozvoja verejnej hromadnej dopravy v mestách.
„Doprava ako taká predstavuje 30 percent emisií skleníkových plynov. Je jediným sektorom, ktorý zaznamenal od roku 1990 nárast emisií. Doprava musí tiež priložiť ruku k boju za klímu. Pre zvrátenie teplotnej krivky spolu s klimatickou zmenou máme už len desať rokov. Treba využiť všetky nástroje,“ zdôraznila Karima opodstatnenie progresívneho plánu.
Europoslankyňa tvrdí, že ľudia sú dnes pripravení na zmenu a odhodlaní využívať ekologickejšie dopravné prostriedky.
Delli dúfa, že ako prvá by sa mohla obnoviť linka Paríž-Berlín. „Všetky cesty od 700 do 1 200 kilometrov by sa mali dať absolvovať nočnými vlakmi namiesto lietadiel,“ hovorí europoslankyňa.
Budúcnosť je čistý energetický mix
Europoslankyňa podotkla, že vodík, ktorý už dnes poháňa niektoré moderné vlaky, je zatiaľ veľmi málo využívaný. Pritom naň môžu jazdiť osobné autá, kamióny a vlaky bez toho, aby nezanechávali uhlíkovú stopu.
Delli prízvukuje, že by sa mal klásť veľký dôraz na čisté zdroje, s ktorých je elektrická energia vyrobená. „Treba vybudovať distribučné siete. Čistý energetický mix nebude možný, ak nezrýchlime rozvoj obnoviteľných zdrojov všade v Európe,“ konštatuje situáciu europoslankyňa.
Európu čaká transformácia automobilového priemyslu
Europoslankyňa plánuje v priebehu pár týždňov zvolať európsky summit o transformácii automobilového priemyslu, kde predstaví jednotlivé body, ako plán realizovať.
Ako sama uviedla, cieľom nie je odrazu pozatvárať automobilky, ktoré zamestnávajú milióny ľudí a tak zároveň poškodiť ekonomiku národných štátov.
„Budeme sa musieť pozrieť na autá z hľadiska celého ich životného cyklu od A po Z, aby sme vedeli robiť skutočnú priemyselnú politiku. Keď vyriešime tieto výzvy, budeme mať skutočne novú politiku pre automobilový priemysel,“ vysvetľuje Karim.
Pomoc s transformáciou regiónov, ktoré sú odkázané na získavanie energie napríklad z uhoľných baní, by sa financovala z Fondu pre spravodlivú transformáciu.
Podľa europoslankyne je nevyhnutné zaviesť enviromentálnu daň na vozidlá dovezené do Európy. Zároveň podporovať inovatívne firmy, ktoré vyrábajú na území Európskej únie.
„Uhlíková daň by tiež mala mať dostatočne vysokú pevnú zložku pre to, aby sa transformácia uskutočnila rýchlo. Zostáva nám desať rokov, aby sme oteplenie planéty udržali na 1,5°C. Európska komisia tvrdí, že emisie chce do roku 2030 znížiť o 50 percent (v porovnaní s rokom 1990 – pozn. red.) a potom pracovať na uhlíkovej neutralite. Rok 2030 je zajtra,“ dodala Karim.