Novela aj nariadenie o technickej spôsobilosti plavidiel prevádzkovaných na vnútrozemských vodných cestách, ktoré vláda tiež odobrila, prevezmú európsku smernicu o technických požiadavkách na lode vnútrozemskej plavby.
BRATISLAVA – Novela zákona o vnútrozemskej plavbe a nariadenie o technickej spôsobilosti plavidiel prevádzkovaných na vnútrozemských vodných cestách, ktoré v stredu schválila vláda, prevezmú smernicu Európskeho parlamentu (EP) a Rady (Európskej únie) zo 14. septembra 2016. Tá stanovuje technické požiadavky na lode vnútrozemskej plavby.
Cieľom je dosiahnuť súlad s právom EÚ v oblasti technickej spôsobilosti plavidiel vnútrozemskej plavby. Oba materiály s navrhovanou účinnosťou 7. októbra tohto roka predložil vo vláde minister dopravy a výstavby SR Arpád Érsek (Most-Híd).
Dopravný úrad bude prideľovať jedinečný kód výrobcu
Novela zákona o vnútrozemskej plavbe z roku 2000 rieši aj vykonanie nariadenia Európskej komisie z 3. januára 2017 o postupoch na identifikáciu plavidiel podľa nariadenia EP a Rady o rekreačných plavidlách a vodných skútroch. Dopravný úrad tak bude prideľovať jedinečný kód výrobcu a bude hlavným kontaktným miestom pre prideľovanie a správu kódov výrobcu v SR.
Dopravný úrad bude zároveň rozhodovať o povolení na prevádzku prístaviska, prekladiska, výväziska, resp. kotviska na sledovaných vodných cestách na žiadosť ich prevádzkovateľa, čo doteraz nebolo upravené.
Odstraňovanie plavidiel budú riešiť prevádzkovatelia prístavov
Spresňujú sa časti zákona o odbornej spôsobilosti dopravcu vo vodnej doprave a o vydávaní licencií na vykonávanie verejnej vodnej dopravy. Technickú prehliadku malého plavidla bude môcť vykonať poverená osoba Dopravného úradu, podobne ako pri tzv. veľkých plavidlách.
Úprava sa týka aj lodných listín, zriadenia požičovne plavidiel, odstraňovania plavidiel z vodnej cesty a prístavu, priestupkov a správnych deliktov, vrátane sadzobníka správnych poplatkov. Dopravný úrad už nebude riešiť odstraňovanie plavidiel z vodných ciest a prístavov, bude to v kompetencii prevádzkovateľov prístavov.
Verejné prístavy môžu zvýšiť príjmy z prenájmu pozemkov
Odbremenenie krátkodobých nájmov do dvanásť mesiacov od administratívnej záťaže podľa novely zákona umožní štátnej spoločnosti Verejné prístavy, a. s., zvýšiť príjmy z prenájmu pozemkov a nebytových priestorov zaradených ako prioritný investičný majetok.
Najvyššie sadzby pokút za priestupky sa takmer zdvojnásobia
Horná hranica sadzieb pokút za rôzne priestupky sa zvýši zo 165 na 300 eur a z 330 na 600 eur, pričom pri druhom prípade zostáva v platnosti aj zákaz činnosti do jedného roka. Ministerstvo dopravy tvrdí, že v súčasnosti je horná úroveň sankcie neprimerane nízka a neplní efektívne svoje funkcie – prevenciu a represiu.
Preto by mala mať varovný účinok vo vážnych prípadoch, napríklad porušenie pravidiel bezpečnosti prevádzky plavidla, porušenie plavebného opatrenia, vedenie plavidla bez preukazu odbornej spôsobilosti, nedodržiavanie nariadeného zastavenia plavby, prerušenie plavebnej dráhy alebo spôsobenie plavebnej nehody či vedenie plavidla pod vplyvom alkoholu.
Prísnejšie sankcie za opakovanie správneho deliktu
Dopravný úrad bude môcť uložiť prevádzkovateľovi plavidla pokutu tisíc až desaťtisíc eur, ak do troch rokov od uloženia sankcie opakovane spácha správny delikt v prípade, že plavidlo stojí na vode alebo v prístave bez rozhodnutia Dopravného úradu o povolení státia. Stáva sa totiž, že prevádzkovateľ takého plavidla zaplatí pokutu, ale nevykoná nápravu.