Príprava staveniska pre rozšírenie úseku diaľnice D1 Bratislava – Triblavina, vrátane výstavby križovatky D1 a D4, si vyžiadala aj demolačné práce.
Týkali sa starej, nevyužívanej budovy dopravnej polície z minulého storočia. Národná diaľničná spoločnosť, a. s., (NDS) v utorok zároveň informovala, že pokračujú aj prekládky sietí, projektové práce, prípravy na odhumusovanie a prebieha aj archeologický prieskum.
Projektová činnosť
Zhotoviteľ, poľská spoločnosť Budimex, dokončí väčšinu projektovej činnosti počas prvého roka. Proces projektovania bude pokračovať počas celej doby výstavby.
Úsek diaľnice D1 pri Bratislave by mohol byť dočasne bezplatný, o všetkom rozhodne ministerstvo
„Popri projektovaní a prípravných prácach sa črtá už aj plán organizácie výstavby. Projektové práce úzko súvisia práve s organizáciou výstavby, s ktorou sú spojené míľniky pre postupné odovzdanie jednotlivých etáp motoristom,“ uviedla hovorkyňa NDS Eva Žgravčáková.
Jedným z dvoch veľkých míľnikov na stavbe je vybudovanie dopravných vetiev, ktoré odklonia dopravu z diaľnice D1, kým sa bude dvíhať. Ďalším je napojenie diaľnic v smere Trnava – Jarovce.
Archeologický prieskum
Archeológovia na stavenisku preskúmajú niekoľko lokalít na tejto trase, domnievajú sa, že v týchto miestach sa mohlo nachádzať praveké keltské sídlisko. Archeologický prieskum je tradičnou súčasťou prípravných prác pred pustením sa do samotnej výstavby stavebných objektov diaľnice či rýchlostnej cesty.
Obchádzkové trasy
V súvislosti s výstavbou križovatky D1D4 najskôr zhotovia obchádzkové trasy a následne zdvihnú niveletu diaľnice D1. Počas rekonštrukcie D1 bude dočasne vedená doprava po obchádzkových trasách na vetvách križovatky D1D4. Kľúčové pre odľahčenie dopravy sú vetvy z D4 na D1 (Jarovce – Trnava) a opačne z D1 na D4 (Trnava – Jarovce) a tieto sprístupnia motoristom skôr, keďže sú to míľniky stavby.
„Národná diaľničná spoločnosť berie ohľad aj na históriu, preto chce, aby bolo zachované prípadné kultúrne dedičstvo. Stavba D1 Bratislava – Triblavina, rozšírenie má pre NDS vysokú prioritu a je vo verejnom záujme prepojiť diaľnice D1 a D4 čo najskôr,“ poznamenala Žgravčáková.
Zhotoviteľ stavby je povinný zabezpečiť archeologický výskum pod dohľadom archeologického dozoru v určených lokalitách, a to tak, aby čo najmenej ovplyvnil postup vykonávania prác na stavbe. Určili sedem potenciálne zaujímavých lokalít z pohľadu nálezov, aktuálne sa výskum vykonáva už len na šiestich.
Stavba je financovaná zo štátneho rozpočtu
NDS podpísala zmluvu s víťazom tendra na výstavbu rozšírenia D1 Bratislava – Triblavina, vrátane križovatky diaľnic D1 a D4, vlani v novembri.
Budimex sa zaviazal postaviť 3,6-kilometrový úsek za približne tri roky za zmluvnú cenu zhruba 110 miliónov eur bez dane z pridanej hodnoty, stavba je financovaná zo štátneho rozpočtu.
Súčasťou stavby bude osemnásť mostov v súhrnnej dĺžke 1,35 kilometra, dve križovatky a 2,5 kilometra protihlukových stien.