Od 11. decembra tohto roka budú na hlavnej domácej trati medzi Bratislavou a Košicami jazdiť denne dva páry týchto komerčných expresov, pričom cestu medzi najväčšími mestami Slovenska zvládnu za štyri hodiny a 42 minút. Pôjde o najrýchlejšie železničné spojenie západu a východu krajiny.
Návrat InterCity (IC) vlakov medzi Bratislavou a Košicami po takmer ročnej pauze je hlavnou novinkou Železničnej spoločnosti Slovensko, a. s. (ZSSK) v novom grafikone vlakovej dopravy. Od 11. decembra tohto roka budú na hlavnej domácej trati jazdiť denne dva páry týchto komerčných expresov, pričom cestu medzi najväčšími mestami Slovenska zvládnu za štyri hodiny a 42 minút. Pôjde o najrýchlejšie železničné spojenie západu a východu krajiny.
Ako v piatok informovali zástupcovia štátneho osobného vlakového dopravcu, IC vlaky budú odchádzať z Bratislavy o 9:47 a 15:47, z Košíc pôjdu v pondelok až sobotu o 7:31 a 15:31, v nedeľu o 9:31 a 15:31. Popoludňajší vlak z Bratislavy bude pokračovať ako priama súprava až do Humenného. Tradične povinne miestenkové vlaky budú mať päť vozňov a okrem Bratislavy a Košíc budú zastavovať v staniciach Trnava, Žilina, Poprad – Tatry a Kysak.
Obnovené IC vlaky majú dosiahnuť prevádzkový zisk už v prvom roku prevádzky
„IC vlaky považujeme za svoju vlajkovú loď,“ povedal generálny riaditeľ a predseda predstavenstva ZSSK Filip Hlubocký. „Bude to najkomfortnejšie, najrýchlejšie spojenie. Je to vlak najvyššej kategórie, cestujúcim chceme poskytovať služby v komforte, ktorý im patrí. Máme ambíciu, aby tento produkt bol už od prvého roku v prevádzkovom zisku. Čo sa týka hospodárskeho výsledku, predpokladáme, že za tri, štyri roky budú čierne čísla (zisk),“ dodal. Hlubocký verí, že cenník IC vlakov bude prehľadný a reaguje na toky cestujúcich v silných a slabých časoch.
Cestovné v týchto nedotovaných vlakoch bude závisieť od konkrétneho dňa a spoja, pričom bude rovnaké v pokladniciach i v internetovom predaji. Na celej trase z Bratislavy do Košíc a späť sa bude pohybovať bez zliav od 15,90 do 21,50 eura v druhej triede. Najlacnejší lístok bude platiť na ranný spoj z Bratislavy v nedeľu až stredu alebo popoludňajší z Košíc v pondelok až stredu. Najvyššia cena bude napríklad na spoj v piatok z Bratislavy alebo v nedeľu z Košíc. Cesta v bežnom, dotovanom rýchliku na tú istú vzdialenosť stojí 18,76 eura bez ohľadu na čas zakúpenia lístka.
Bezplatnú prepravu nie je možné v IC vlakoch využiť. Deti, študenti, seniori či verní zákazníci s kartami Klasik Railplus, Junior Railplus alebo Senior Railplus budú mať zľavy.
Celkový rozsah objednaných výkonov je na úrovni tohto roka
Ministerstvo dopravy si objednalo od ZSSK v novom grafikone (platí do 11. decembra 2017) výkony v objeme 31,3 milióna vlakových kilometrov. Za tie by jej malo uhradiť 209,6 mil. eur. Ide o dotované výkony mimo IC vlakov. Celkový rozsah dopravy zostáva na úrovni tohto roka. Dve tretiny výkonov sú pre regionálnu a prímestskú dopravu a tretina pre diaľkovú dopravu. Štátny dopravca bude denne vypravovať 1 445 vlakov, z toho 203 diaľkových a 1 242 regionálnych a prímestských spojov.
ZSSK na základe požiadaviek cestujúcich predlžila večerné spojenie z Bratislavy do Popradu až do Košíc rýchlikom Marlenka R 613. Pribudne tiež večerný rýchlik Cassovia z Košíc do Bratislavy. Na tejto trase tak v pracovných dňoch bude premávať štrnásť rýchlikov.
V medzištátnej nočnej doprave dopravca zavedie prvýkrát priame vozne z Košíc do Viedne a z Prešova do Brna. Pribudne aj nové priame denné vlakové spojenie z Banskej Bystrice cez Žilinu do Ostravy. „Našou ambíciou aj s ďalšími úpravami v grafikone je skracovanie jazdných časov medzi ekonomickými zónami, v rámci toku ľudí, ktorí sa pohybujú na Slovensku a cez hranice. V grafikone sme zadefinovali tieto hlavné produkty,“ uviedol riaditeľ úseku obchodu ZSSK Karol Martinček.
Železničná spoločnosť Slovensko, a. s. vznikla ako samostatný osobný dopravca začiatkom roku 2005. Je jedným z troch nástupníckych podnikov bývalých jednotných železníc, má základné imanie 212,44 mil. eur. Jej jediným akcionárom je štát v zastúpení Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR.