Bezpečnosť bezpilotných lietadiel budú musieť mať na pamäti už dizajnéri, ktorí by mali zabezpečiť, aby nimi navrhnutá konštrukcia dronu neohrozovala ľudí.
BRATISLAVA – Poslanci Európskeho parlamentu schválili novelu pravidiel bezpečnosti civilného letectva, ktorá okrem iného zavádza celoúnijné zásady pre prevádzku dronov zamerané na zvýšenie ich bezpečnosti.
Využívanie dronov, ktorých hmotnosť nepresiahne 150 kilogramov, je v súčasnosti regulované iba na úrovni členských štátov. Súčasná rôznorodosť vnútroštátnych predpisov v oblasti dizajnu či bezpečnosti dronov brzdí podľa parlamentu rozvoj trhu s bezpilotnými lietadlami v EÚ.
Konštrukcia dronu by nemala ohrozovať ľudí
Bezpečnosť bezpilotných lietadiel budú musieť mať na pamäti už dizajnéri, ktorí by mali zabezpečiť, aby nimi navrhnutá konštrukcia dronu neohrozovala ľudí. Bezpilotné lietadla by mali byť na základe bezpečnostného rizika vyplývajúceho napríklad z ich váhy alebo miesta využívania vybavené istými prvkami a funkciami – napríklad systémom zabraňujúcim zrážkam, či systémom automatizovaného pristávania v prípade straty kontaktu či kontroly nad strojom.
Za drony budú zodpovedať prevádzkovatelia
Prevádzkovatelia sa budú musieť oboznámiť so všetkými pravidlami, ktoré sa na nich vzťahujú. Budú tiež explicitne zodpovední za bezpečnú prevádzku dronu, teda za neohrozenie verejnosti či iných objektov vo vzduchu. Isté bezpilotné lietadlá bude zároveň možné prevádzkovať až po absolvovaní špecifického školenia.
Prevádzkovatelia väčších dronov, ktoré môžu v prípade zrážky spôsobiť ľuďom zranenie, by mali byť zaregistrovaní vo vnútroštátnych registroch a ich stroje za účelom ľahšej identifikácie označené. Táto povinnosť sa nebude vzťahovať na prevádzkovateľov najmenších dronov.
Prevádzková vzdialenosť a výška majú obmedziť
Európska komisia by mala na základe týchto kľúčových zásad vypracovať detailnejšie celoúnijné pravidlá. Tie by mali okrem iného zadefinovať obmedzenia maximálnej prevádzkovej vzdialenosti či nadmorskej výšky a určiť, ktoré drony by mali na základe rizík spojených s ich zamýšľaným využívaním podliehať certifikácii. Budúce pravidlá tiež vymedzia, ktorí operátori budú musieť byť zaškolení a zaregistrovaní a ktoré bezpilotné lietadlá budú mať dodatočné bezpečnostné prvky v povinnej výbave.
Užšia spolupráca v bezpečnosti letectva
Parlamentom schválené nariadenie prináša okrem spoločných zásad využívania dronov aj novelizáciu pravidiel v oblasti bezpečnosti letectva. Novela posilňuje spoluprácu medzi Európskou agentúrou pre bezpečnosť letectva (EASA) a vnútroštátnymi orgánmi, napríklad, v prípadoch letov nad konfliktnými zónami. Schválený text tiež poveruje komisiu vypracovaním štandardov pre získavanie údajov z letových zapisovačov v reálnom čase s cieľom urýchliť poskytnutie pomoci v prípade núdze.