Pokročilé bezpečnostné prvky budú v nových osobných, úžitkových, nákladných vozidlách a autobusoch od mája 2022.
Bezpečnostné prvky automobilov ako systém inteligentného prispôsobenia rýchlosti (ISA), či vyspelý systém núdzového brzdenia, budú od mája 2022 súčasťou všetkých nových vozidiel. Vyplýva to z textu nariadenia, ktoré tento týždeň schválil Európsky parlament.
Medzi ďalšie bezpečnostné prvky, ktoré by mali byť súčasťou povinnej výbavy všetkých nových vozidiel, patria aj príprava na montáž alkoholového imobilizéra, systém varovania vodiča pred ospalosťou a stratou pozornosti, ako aj pokročilý systém varovania vodiča pred rozptýlením, detekcia spätného chodu a zariadenie na záznam údajov o udalostiach (čierna skrinka). Informovala o tom tlačová atašé Informačnej kancelárie Európskeho parlamentu na Slovensku Soňa Mellak.
Menej smrteľných nehôd na cestách
„Táto legislatíva vytvára do budúcnosti podmienky na záchranu tisícov životov. Vždy sme sa zameriavali na bezpečnosť účastníkov cestnej premávky, najmä tých zraniteľných. Ďalšia povinná výbava osobných a nákladných automobilov a autobusov pomôže chrániť ľudské životy,“ uviedla spravodajkyňa Róża Thun. Pod jej vedením sa parlamentný rokovací tím koncom marca dohodol na konečnom znení nových pravidiel so zástupcami ministrov členských štátov.
Systém inteligentného prispôsobenia rýchlosti (ISA) by podľa poslancov mohol znížiť počet smrteľných nehôd na cestách až o 20 percent. „Systém ISA na základe údajov z elektronických máp a sledovania dopravných značiek upozorní vodiča na každé prekročenie povolenej rýchlosti. Nezavádzame obmedzovač rýchlosti, ale inteligentný systém, vďaka ktorému budú vodiči vedieť, keď prekročia povolenú rýchlosť,“ poznamenala Thun s tým, že to zvýši bezpečnosť nás všetkých a vodičom to pomôže vyhnúť sa pokutám.
Pre nové modely od roku 2022
Osobné a ľahké úžitkové vozidlá budú musieť byť vybavené aj systémom núdzového brzdenia, ktorý bol dosiaľ súčasťou povinnej výbavy iba pri nákladných automobiloch a autobusoch. Povinným bude aj systém núdzového udržania vozidla v jazdnom pruhu.
Väčšina týchto asistenčných systémov bude povinná pre nové modely automobilov od mája 2022 a pre existujúce modely od mája 2024.
Pre lepší priamy výhľad vodičov
Nákladné automobily a autobusy budú musieť byť navrhované tak, aby zlepšili priamy výhľad vodiča, a teda aj viditeľnosť zraniteľných účastníkov cestnej premávky – najmä chodcov a cyklistov. Dizajn týchto vozidiel by mal v budúcnosti v čo najväčšej možnej miere odstrániť mŕtve uhly vpredu a po bokoch vodiča.
Požiadavka lepšieho priameho výhľadu vodičov by sa mala vzťahovať na nové modely automobilov od novembra 2025, existujúcich modelov by sa mala týkať od novembra 2028.
Európskym parlamentom schválené nariadenie poputuje teraz na stôl ministrov členských štátov v Rade EÚ. Pokiaľ ho schvália v nezmenenej podobe, nariadenie vstúpi do platnosti.