Združenie cestných dopravcov ČESMAD Slovakia považuje opatrenia Európskej komisie v cestnej nákladnej doprave za pokračovanie v tendenciách rozdeľovania jednotného európskeho trhu a vytvárania umelých prekážok.
Obsah cestného balíka, ktorý niekoľko mesiacov pripravovala Európska komisia a v stredu ho predstavila, je pre slovenských dopravcov neprijateľný. Tí ho považujú za pokračovanie v tendenciách rozdeľovania jednotného európskeho trhu a vytvárania umelých prekážok. Jednotlivé návrhy, ktoré sú súčasťou balíka, sú podľa Združenia cestných dopravcov ČESMAD Slovakia pripravené v zmysle ochranárskeho boja západných krajín únie s východnými.
Súčasné znenie balíčka podľa cestných dopravcov môže výrazne skomplikovať podnikateľskú činnosť na trhu komerčnej medzinárodnej cestnej dopravy. Negatívny dopad by tak pocítili predstavitelia nákladnej aj autobusovej dopravy. Tvrdenia komisie o vytvorení jednoduchších a férovejších podmienok na európskom trhu pomocou tohto balíčka sú podľa nich výrazne skreslené a skutočnosť je diametrálne odlišná.
Jančovič: Odmietame rozdeľovanie jednotného európskeho trhu
„Môžeme len smutne skonštatovať, že z celého cestného balíka je cítiť výrazný vplyv silných západoeurópskych štátov, ktoré si takto vytvárajú ideálne podmienky na ochranu domácich trhov pred dopravcami z ostatných, hlavne chudobnejších európskych štátov. Odmietame takéto rozdeľovanie jednotného európskeho trhu a budem žiadať výrazné zmeny v jednotlivých návrhoch,“ povedal prezident združenia ČESMAD Slovakia Pavol Jančovič.
Po zavedení zákonov o minimálnych mzdách spojených s vysielaním pracovníkov v Nemecku, vo Francúzsku či v Rakúsku komisia tvrdila, že takéto podmienky nie sú v súlade s európskym právom a na tieto krajiny podali žalobu. V cestnom balíku však podľa dopravcov komisia takmer rovnaké podmienky zavádza celoplošne na celú úniu.
Európska komisia výrazne negatívne zasiahla klasických dopravcov
Na vodiča, ktorý strávi počas mesiaca viac ako tri dni, pričom za deň sa považuje viac ako šesť hodín, na území určitého štátu, sa budú vzťahovať pracovnoprávne a mzdové podmienky platné v danej krajine. Takéto podmienky predstavujú neprekonateľnú administratívnu a byrokratickú záťaž, tvrdí ČESMAD.
„Európska komisia mala za cieľ touto úpravou bojovať so schránkovými firmami a s tzv. nomádskymi vodičmi, ale v skutočnosti len výrazne negatívne zasiahla do činnosti klasických dopravcov, ktorí vykonávajú bežné prepravy tam a späť,“ upozornil Jančovič.
Schránkové dopravné firmy by mohli ešte jednoduchšie pôsobiť v inom štáte
Základný problém európskeho trhu podľa dopravcov tak nielenže zostáva nevyriešený, naopak zväčšil svoj rozsah. V zmysle úmyslu komisie obmedziť schránkové firmy na európskom trhu je podľa združenia ČESMAD Slovakia tiež nepochopiteľný návrh na zmenu v systéme kabotážnej prepravy.
Podľa novej úpravy by schránkové dopravné firmy mohli ešte dlhšie a jednoduchšie operovať na území iného štátu pred tým, ako vozidlo musí opustiť územie hostiteľského štátu.
Dopravcovia majú mýhrady aj k zákazu víkendového odpočinku vo vozidle
Ďalším zásadným problémom oficiálneho návrhu komisie je podľa dopravcov plánované zavedenie celoplošného zákazu trávenia víkendového odpočinku vo vozidle. Na takéto opatrenie nie sú vytvorené vhodné podmienky a ubytovacie kapacity nie sú prispôsobené pre bezpečné odstavenie vozidiel, pričom vzniká nielen stresová situácia pre vodiča, ktorý musí vyhľadať vhodné ubytovanie, ale dochádza aj k ohrozeniu prepravovaného tovaru.
„Je evidentné, že cieľom tejto úpravy nie je, aby vodiči odpočívali v hoteloch, cieľom je to, aby sa vrátili domov. V praxi však nie je možné, aby sa všetci vodiči na cestách stiahli na regulárny týždenný odpočinok domov. Cieľom tohto opatrenia tak je obmedzenie kapacít východoeurópskych dopravcov na západnom trhu,“ podotkol Jančovič.
ČESMAD Slovakia bude trvať na dôležitých zmenách v cestnom balíku
ČESMAD Slovakia dodal, že ani ďalšie oblasti z cestného balíka nie sú pripravené tak, aby európskemu dopravnému trhu pomohli, zjednodušili ho a pripravili férové podmienky pre všetkých. Výrazne sa zvyšuje oblasť administratívnej záťaže vznikom niekoľkých nových povinností a pravidiel.
Európska komisia síce považuje tento balíček za úspešný a férový, pre slovenských dopravcov však znamená rapídne zhoršenie podmienok pri vykonávaní podnikateľskej činnosti.
Pri ďalších rokovaniach o cestnom balíku na národnej aj nadnárodnej úrovni budú predstavitelia združenia ČESMAD Slovakia, zastupujúceho viac ako deväťsto dopravných spoločností, trvať na dôležitých zmenách, ktoré negatívne dopady zmiernia, alebo úplne odstránia.