Európski dopravcovia stále požadujú zmeny Dohody medzi EÚ a Ukrajinou o cestnej nákladnej doprave. Už štrnásť asociácií cestných dopravcov z Európy, zo západnej i východnej časti, požaduje, aby sa popri záväzku podpory Ukrajine predstavitelia EÚ a národné vlády venovali primeranej ochrane a odolnosti vnútorného trhu únie.
„Zvýšenie počtu ukrajinských dopravcov na trhu EÚ o 8 000 subjektov, 46 % prázdnych ukrajinských kamiónov, ktoré vstupujú do únie a ich 40-dňový pobyt na území EÚ sú jasnými znakmi zle nastavených pravidiel súčasnej Dohody medzi EÚ a Ukrajinou o cestnej nákladnej doprave,“ uviedol prezident združenia ČESMAD Slovakia Pavol Piešťanský.
Výhodnejšia cena dopravy
Ukrajinskí dopravcovia dokážu ponúknuť oproti dopravcom z EÚ oveľa nižšiu cenu. Piešťanský však upozorňuje, že to nie je preto, lebo sú šikovnejší, ale preto, že pre nich neplatia viaceré regulácie. Ide napríklad o záväzok finančnej spoľahlivosti, vyplácanie minimálnej mzdy štátu, v ktorom vykonali prepravu, nezmyselné povinné návraty vozidla a vodiča do krajiny usídlenia či výmeny inteligentných tachografov a podobne.
Hrozia Slovensku protesty dopravcov? Situácia stále nie je dobrá, priznáva ČESMAD
Štrnásť asociácií z EÚ a Nórska preto vyzýva Európsku komisiu a Radu EÚ, aby vypočuli hlasy svojich dopravcov a prispôsobili Dohodu medzi EÚ a Ukrajinou o cestnej nákladnej doprave tak, aby jednotný vnútorný trh EÚ zostal chránený, a pravidlá EÚ sa riadne presadzovali u všetkých.
Odskúšaný systém povolení
„Podobne ako v poľnohospodárstve, opatrenia prijaté EÚ v oblasti cestnej dopravy išli nad rámec jej pôvodných zámerov a popri výhodách spôsobujú značné vnútorné škody,“ uvádza sa v spoločnom vyhlásení dopravcov z bulharského združenia AEBTRI, francúzskeho AFTRI, portugalského ANTRAM, českého ČESMAD Bohemia, slovenského ČESMAD Slovakia, dánskych združení DTL a ITD, maďarského MKFE, škandinávskej Nordic Logistics Association NLA, nórskeho NLF, gréckeho OFAE, švédskej SA, fínskeho SKAL a poľského ZMPD.
Slovenskí cestní dopravcovia môžu len snívať o podmienkach, aké majú ich kolegovia v niektorých štátoch Únie
Systém povolení medzi krajinami EÚ a tretími štátmi je podľa asociácií dopravcov rokmi odskúšaný.
„Zvýšenú potrebu exportu a importu Ukrajiny je možné dosiahnuť zvýšením objemov bilaterálnych kvót na akúkoľvek primeranú a zdôvodniteľnú úroveň,“ uzatvárajú asociácie vo vyhlásení.