Železničná spoločnosť Slovensko nakúpi 25 nových elektrických vlakov za 160 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty. Súpravy po dodaní v rokoch 2020 až 2022 nasadí do regionálnej dopravy v Žilinskom kraji.
Európska komisia schválila financovanie projektu Železničnej spoločnosti Slovensko, a. s. (ZSSK), pričom ide o druhú časť modernizácie železničných koľajových vozidiel. Národný osobný vlakový dopravca v rámci projektu získa 25 nových elektrických vlakov za 160 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (192 mil. eur vrátane DPH).
Súpravy po dodaní v rokoch 2020 až 2022 nasadí do regionálnej dopravy v Žilinskom kraji na tratiach Žilina – Trenčín, Horní Lideč – Púchov, Žilina – Čadca – Zwardoń a Žilina – Liptovský Mikuláš. Projekt je financovaný cez Operačný program Integrovaná infraštruktúra zo zdrojov Európskej únie (85 % z nákladov) a zo štátneho rozpočtu (15 %).
ZSSK privítala rozhodnutie Európskej komisie. „Moderné elektrické jednotky sú pre regionálnu dopravu v okolí Žiliny a našich cestujúcich skutočne kľúčové. Preto ma veľmi teší, že táto dôležitá dodávka vlakov smeruje k úspešnej realizácii projektu. S podobnými jednotkami ako tie, ktoré majú byť dodané, máme už dnes pozitívnu skúsenosť, takže aj v budúcnosti predpokladáme hladký priebeh dodania, ako aj udržania ich kvality,“ povedal predseda predstavenstva a generálny riaditeľ ZSSK Filip Hlubocký.
Najväčšia investícia spoločnosti
Elektrické vlaky dodá konzorcium spoločností Škoda Transportation, a. s., Plzeň a ŽOS Trnava, a. s. na základe výsledkov verejného obstarávania a zmluvy z marca tohto roka. Vlaky budú dodané v dvoch verziách – v kratšej trinásť kusov s dĺžkou 80 metrov a s kapacitou 247 miest na sedenie a v dlhšej 106-metrovej dvanásť kusov s kapacitou 343 miest. Je to doteraz najväčšia investícia ZSSK od jej vzniku v roku 2005. Železničný dopravca uzavrel s Ministerstvom dopravy a výstavby SR zmluvu o poskytnutí nenávratného finančného príspevku na projekt v júli tohto roka.
Vyradia najporuchovejšie vozidlá
„Niektorí naši kritici hovoria, že nemáme kupovať nové vlaky, ale radšej opravovať staré. Využitie fondov EÚ zrýchľuje zefektívňovanie prevádzky náhradou starých rušňov a vozňov za moderné jednotky. Týchto 25 nových vlakov nám umožní pracovať s našimi vozidlami efektívnejšie a vyradiť najporuchovejšie vozidlá, ktoré budú mať v roku 2021 viac ako 50 rokov,“ uviedol podpredseda predstavenstva a riaditeľ úseku ekonomiky a informačného manažmentu ZSSK Patrik Horný.
Počet rušňov a vozňov postupne znižujú
ZSSK poznamenala, že už rok a pol smeruje k znižovaniu stavu záloh, lepším opravám a efektivite. Náklady na kilometer i prepraveného cestujúceho sa podľa dopravcu znižujú, zastarané vlaky sa vyraďujú, obehy sa zefektívňujú. „ZSSK má dlhodobo pozitívnu skúsenosť s čerpaním eurofondov na obstarávanie nových koľajových vozidiel. Stratégia ZSSK z novembra 2016 tiež radikálne rieši vyraďovanie najporuchovejších modelov (napríklad rušne radu 240, tzv. laminátky) a podporuje masívne investície do opravárenského hmotného i ľudského zázemia, ktoré boli v minulosti zanedbávané,“ priblížil hovorca ZSSK Tomáš Kováč.
Táto stratégia tiež predpokladá popri raste výkonov ďalšie znižovanie rozsiahleho a rôznorodého vozňového parku ZSSK. V roku 2005 mala takmer dvetisíc rušňov a vozňov, v súčasnosti zhruba o 350 menej, hoci počet cestujúcich stále rastie. Počet vozidiel ZSSK sa má do roku 2025 znížiť o 20 %, no dopravca očakáva, že vďaka ich nižšej poruchovosti a lepšiemu manažmentu počet cestujúcich i najazdených kilometrov narastie.