Balík ôsmich návrhov doplnia v priebehu nasledujúcich dvanástich mesiacov ďalšie návrhy.
Európska komisia v stredu prijala balíček ôsmich legislatívnych návrhov zameraných na modernizáciu sektoru nákladnej dopravy v Európe, ktorý zamestnáva päť miliónov osôb. Na druhej strane je však podľa vyjadrení komisie jedným z hlavných zdrojov znečistenia. Až štvrtina emisií skleníkových plynov pochádza z dopravy, z toho 70 % emisií pochádza práve z cestnej dopravy.
„Musíme zabezpečiť, aby sa v Európe naďalej vyrábali najkvalitnejšie autá a aby jazdili po najkvalitnejšej infraštruktúre,“ skonštatoval podpredseda komisie pre energetickú úniu Maroš Šefčovič.
Komisia vedie konanie voči Francúzsku, Nemecku a Rakúsku
Cieľom predloženého balíčka je však nielen riešiť otázky veľkej preťaženosti ciest a znečistenia, ale tiež reagovať na rastúci počet prepravcov v cestnej nákladnej doprave a ich pracovné a sociálne podmienky. „Chceli sme zabezpečiť, aby sme naďalej rešpektovali logiku jednotného trhu, ale zároveň, aby sme zabránili zneužívaniu šoférov nákladnej dopravy,“ pokračoval Šefčovič.
Komisia tak pristúpila ku konaniu pre neproporčné uplatňovanie európskej legislatívy voči trom európskym krajinám, Francúzsku, Nemecku a Rakúsku, ktoré vyložili európske právo tak, že to výrazným spôsobom obmedzuje možnosti európskych prepravcov zo strednej, východnej Európy, ale napríklad aj zo Španielska a Portugalska, pracovať na európskom jednotnom trhu.
Návrhy majú zlepšiť fungovanie cestnej nákladnej dopravy
Balík obsahuje súbor prvých ôsmich legislatívnych iniciatív zameraných na cestnú dopravu. Návrhy majú za cieľ zlepšiť fungovanie trhu cestnej nákladnej dopravy a prispieť k zlepšeniu sociálnych a pracovnoprávnych podmienok pracovníkov. Dosiahne sa to podľa komisie zintenzívnením postupov presadzovania predpisov, bojom proti nelegálnemu zamestnávaniu, znížením administratívneho zaťaženia podnikov a vyjasnením existujúcich pravidiel, napríklad v súvislosti s uplatňovaním vnútroštátnych zákonov o minimálnej mzde.
Tento prvý balík ôsmich návrhov doplnia v priebehu nasledujúcich dvanástich mesiacov ďalšie návrhy, ku ktorým budú okrem iného patriť emisné normy na obdobie po roku 2020 pre osobné automobily a dodávky, ako aj vôbec prvé emisné normy pre ťažké úžitkové vozidlá, ktoré sa opierajú o aktuálny návrh na monitorovanie a vykazovanie emisií CO2 a spotreby paliva ťažkých úžitkových vozidiel.