Predstavuje to 85 % z celkových oprávnených výdavkov 158,35 mil. eur na nové elektrické vlaky pre Železničnú spoločnosť Slovensko. Zvyšné prostriedky predstavuje spolufinancovanie zo štátneho rozpočtu. Nové vlaky budú stáť celkovo 160 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty.
Európska komisia po schválení financovania nákupu 25 nových elektrických vlakov pre Železničnú spoločnosť Slovensko, a. s. (ZSSK) preplatí zo zdrojov Európskej únie 134,5 mil. eur, teda 85 % z celkových oprávnených výdavkov 158,35 mil. eur. Zvyšné prostriedky predstavuje spolufinancovanie zo štátneho rozpočtu.
Projekt bude financovaný z Operačného programu Integrovaná infraštruktúra 2014 – 2020. Nové vlaky budú stáť celkovo 160 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (192 mil. eur vrátane DPH), dodá ich konzorcium spoločností Škoda Transportation, a. s., Plzeň a ŽOS Trnava, a. s.
Vlaky budú premávať v Žilinskom kraji
Ako Ministerstvo dopravy a výstavby SR v utorok informovalo, nové vlakové súpravy pre regionálnu dopravu v Žilinskom kraji pribudnú postupne v rokoch 2019 – 2021. Premávať budú podľa ZSSK na tratiach Žilina – Trenčín, Horní Lideč – Púchov, Žilina – Čadca – Zwardoń a Žilina – Liptovský Mikuláš. „Nové vlaky, ktoré v posledných rokoch pribúdajú do slovenských regiónov, sú pre cestujúcich ďalším z argumentov, prečo nechať auto doma a cestovať do práce, či do školy verejnou dopravou. Je to správna cesta a som veľmi rád, že Európska komisia nám pomáha na našej ceste k ekologickejšej doprave,“ povedal minister dopravy a výstavby Arpád Érsek.
Pribudlo sto nových regionálnych vlakov
Na Slovensku vďaka fondom EÚ pribudlo v rokoch 2010 až 2015 sto nových a zmodernizovaných regionálnych vlakov. V súčasnom programovom období sú zatiaľ naplánované dva projekty obnovy vlakov, okrem 25 elektrických vlakov pre žilinský región aj 21 dieselových vlakov, ktoré budú premávať v okolí Zvolena a Banskej Bystrice.
Zazmluvnili modernizáciu trate pri Púchove
Ministerstvo dopravy nedávno podpísalo so Železnicami Slovenskej republiky (ŽSR) zmluvu o nenávratnom finančnom príspevku na realizovanú modernizáciu trate medzi Púchovom a Považskou Teplou. „Ministerstvo dopravy schválilo žiadosť o nenávratný finančný príspevok vo výške takmer 350 mil. eur a zaslalo tento železničný projekt na schválenie do Bruselu. Zazmluvnenie projektu v praxi znamená, že odteraz už bude možné refundovať stavebné práce z eurofondov, kým boli doteraz preplácané zo štátneho rozpočtu,“ uviedla hovorkyňa ministerstva dopravy Karolína Ducká.
Zakontrahované sú takmer dve miliardy eur
Po zazmluvnení projektu modernizácie trate Púchov – Považská Teplá v rámci Operačného programu Integrovaná infraštruktúra zazmluvnenie prostriedkov v prioritnej osi modernizácia železníc a nákup vlakov vzrástlo na 77 %. Ďalších viac ako 330 mil. eur je pripravených na rozvoj železničnej dopravy v prioritnej osi mimo siete hlavných európskych koridorov. Celkovo je v uvedenom operačnom programe zazmluvnená polovica alokácie, teda 1,985 mld. eur.