Tretí a posledný súbor opatrení na modernizáciu európskeho dopravného systému predstavil podpredseda Európskej komisie Maroš Šefčovič. Nadväzuje na predošlé balíky Európa v pohybe z mája a novembra 2017.
BRATISLAVA – Podpredseda Európskej komisie (EK) zodpovedný za energetickú úniu Maroš Šefčovič vo štvrtok predstavil tretí a posledný súbor opatrení zameraných na modernizáciu európskeho dopravného systému. Tento nadväzuje na predchádzajúce balíky Európa v pohybe z mája a novembra 2017.
Ako informovalo Zastúpenie EK na Slovensku, cieľom je ponúknuť všetkým európskym občanom bezpečnejšiu premávku, ekologickejšie vozidlá a vyspelejšie technologické riešenia, a zároveň podporiť konkurencieschopnosť priemyslu EÚ. Zámerom navrhovanej stratégie je, aby sa Európa stala svetovým lídrom v plne automatizovaných a prepojených systémoch mobility.
„Mobilita prekračuje nové technologické hranice. Vďaka poslednému súboru návrhov v rámci energetickej únie pomáhame nášmu priemyslu udržať si vedúce postavenie. Vytváraním kľúčových technologických riešení, vrátane udržateľných batérií, ako aj zavádzaním kľúčovej infraštruktúry sa priblížime k nulovej úrovni v troch oblastiach: pri emisiách, preťažení a nehodách,“ povedal Šefčovič.
Nové vozidlá budú mať zdokonalené bezpečnostné prvky
Komisia chce súčasnými iniciatívami zabezpečiť hladký prechod na bezpečný, čistý, prepojený a automatizovaný systém mobility. Nové modely vozidiel by mali byť vybavené devätnástimi zdokonalenými bezpečnostnými prvkami, ako je napríklad zdokonalená záchranná brzda, asistenčný systém udržiavania vozidla v jazdnom pruhu alebo systémy detekcie chodcov a cyklistov pre nákladné vozidlá.
Okrem toho komisia pomáha členským štátom systematicky identifikovať nebezpečné úseky ciest a lepšie zacieliť investície. Tieto dve opatrenia by mohli v rokoch 2020 až 2030 zachrániť 10 500 životov a zabrániť približne 60 tisíc zraneniam. Počet obetí nehôd na cestách v EÚ klesol od roku 2001 na menej ako polovicu, vlani aj tak prišlo o život 25 300 ľudí a ďalších 135 tisíc sa vážne zranilo.
Dopravcovia budú môcť výrazne ušetriť na nižšej spotrebe palív
„Na dokončenie svojho programu nízkoemisnej mobility komisia predkladá vôbec prvé emisné normy CO2 pre ťažké úžitkové vozidlá. V roku 2025 budú musieť byť priemerné emisie CO2 z nových nákladných vozidiel o 15 % nižšie ako v roku 2019,“ priblížila Natália Podkonická zo Zastúpenia EK. Dopravné spoločnosti budú môcť výrazne ušetriť na nižšej spotrebe pohonných hmôt zhruba 25 tis. eur za päť rokov.
Komisia sa usiluje o ďalšie zníženie emisií CO2 aj tým, že zjednodušuje podmienky pre vývoj aerodynamickejších nákladných vozidiel a zlepšuje označovanie pneumatík. „Okrem toho predkladá všestranný akčný plán pre batérie, ktorý umožní v Európe vytvoriť konkurencieschopný a udržateľný ekosystém batérií,“ uviedla Podkonická. Plná digitalizácia výmeny informácií v nákladnej doprave má obmedziť byrokraciu a vytvoriť digitálne informačné toky pre logistické operácie.