V súvislosti s nereálnym termínom dokončenia diaľnice D1 medzi Bratislavou a Košicami v roku 2020, ktorý je uvedený v programovom vyhlásení vlády, minister Arpád Érsek uviedol, že on nikdy takýto termín nespomínal.
Minister dopravy a výstavby Arpád Érsek (Most-Híd) na rokovaní mimoriadnej 44. schôdze parlamentu o jeho odvolávaní obhajoval svoje pôsobenie vo funkcii za dva a pol roka. Povedal, že nastúpil do vlaku, ktorý „už išiel, niekedy nešiel, brzdil, alebo horel“.
V súvislosti s nereálnym termínom dokončenia diaľnice D1 medzi Bratislavou a Košicami v roku 2020, ktorý je uvedený v programovom vyhlásení vlády, minister uviedol, že on nikdy takýto termín nespomínal.
D1 môžu dokončiť do roku 2026
„V živote som nepovedal, keď som nastúpil, že dostaviame diaľnicu v roku 2020. Bol som prvý, čo som povedal, že diaľnicu dostaviame, ak sa všetko dobe podarí, v roku 2025 alebo 2026,“ povedal Érsek.
Pripomenul, že v tomto termíne by mohol byť dokončený v optimálnom prípade úsek D1 Turany – Hubová, jediný zatiaľ nerozostavaný úsek na hlavnej domácej diaľnici medzi Žilinou a Prešovom.
Trasa úseku musela byť pre zosuv zmenená, bude zahŕňať aj tunely Korbeľka a Havran. Minister poznamenal, že aj nová trasa D1 Turany – Hubová je už napadnutá aktivistami, resp. verejnosťou, čo označil za slovenský folklór.
Nevedeli, kedy stavbu dokončia
Pokiaľ ide o problematickú výstavbu úseku D1 s tunelom Višňové, minister informoval, že o stavbu sa aktívne zaujímal od nástupu do funkcie v lete 2016. „Niekedy tam robilo päťsto ľudí, potom 250. Vlani v októbri stavali na pätnástich objektoch (z 226). Na 75 stavebných objektoch mali vydané stavebné povolenie,“ upozornil minister dopravy.
Počet pracovníkov na stavbe sa neskôr znižoval. Už vtedy minister podľa vlastných slov pochopil, že túto stavbu nemôžu dokončiť podľa plánu do konca tohto roka pre veľké meškanie prác. Zhotoviteľ nedokázal povedať, kedy stavbu dokončí, a navyše dlhuje subdodávateľom za vykonané práce.
Úsek dokončí iný zhotoviteľ
Z týchto dôvodov vláda na návrh ministra dopravy nedávno schválila spôsob riešenia situácie na stavbe úseku D1 s tunelom Višňové. Národná diaľničná spoločnosť sa dohodla s taliansko-slovenským zhotoviteľom Salini Impregilo a Dúha na ukončení zmluvy o dielo s tým, že budú postupne vyplatení subdodávatelia.
Zhotoviteľ pre tento účel už aj zložil potrebnú bankovú záruku. Nový zhotoviteľ na dokončenie stavby vzíde z nového verejného obstarávania formou súťažného dialógu.