Električka pred Slovenským národným divadlom (SND) v Bratislave nebude rušiť divadelnú umeleckú produkciu. Ako informuje hovorca magistrátu Peter Bubla, potvrdila to štúdia realizovateľnosti vypracovaná Slovenskou technickou univerzitou a rešpektovanými odborníkmi.
„Pokračujeme tak s prípravou výstavby ďalšej novej električkovej trate, Pribinova – Košická,“ uviedol.
Nasledovať budú podľa mesta diskusie s Ministerstvom kultúry SR a divadlom o organizácii stavebných prác tak, aby minimalizovali dopad prác na prevádzku divadla, a tiež výber preferovaného variantu konštrukcie trate nad podzemnou garážou.
Modrý salón je nedostatočne izolovaný
Štúdia realizovateľnosti sa venovala vplyvu hluku a vibrácií z prevádzky električky na chránené priestory jednotlivých sál SND, resp. na činnosť umeleckej produkcie.
Sedeniu pri križovatke bude koniec. Bratislava predstavila zmeny problémových miest na Vazovovej a Mudroňovej (foto)
„Hluková štúdia, na základe vyhodnotenia a analýz množstva meraní, vo svojom závere konštatuje, že prevádzka električiek pred budovou SND nebude spôsobovať vo vnútornom prostredí priestorov opery a baletu, činohry a štúdia, rušenie zvukovými udalosťami generovanými prejazdom električiek,“ priblížil magistrát.
Modrý salón, ktorý bol pôvodne navrhnutý na prevádzku kaviarne, je aj v súčasnosti v priamom kontakte s prednou sklenenou fasádou budovy a nedostatočne izolovaný voči prenikaniu zvuku z vonku.
Posudzovali dve alternatívy
„Aj pri ňom však štúdia konštatuje, že zvýšením zvukovej izolácie obvodového plášťa je možné docieliť, aby tu prejazdy električky nespôsobovali rušenie,“ doplnil hovorca.
Parkovacia politika je nevyhnutnosť, podľa analytika má však nedostatky
Pri meraniach, ktoré sa venovali vplyvu vibrácií na vnútorné prostredie budovy SND pri prejazde električky, posudzovali odborníci dve alternatívy – so zachovaním garáží pod traťou a so zasypaním časti garáží.
„Vo svojom závere rovnako skonštatovali, že prejazd električky popred budovu SND pri stanovených rýchlostiach neprekročí v priestoroch opery, činohry a štúdia prípustné hodnoty vibrácií,“ poznamenalo mesto.
Najvýhodnejší variant
V Modrom salóne je v niektorých prípadoch hodnota vibrácií vyššia. Nakoľko však ide o veľmi malý priestor, aj tu je podľa mesta možné technickými opatreniami tieto účinky minimalizovať.
Dopravný analytik: Hlavný architekt Bratislavy zaspal dobu, jeho chybou po revolúcii ustala výstavba električkovej infraštruktúry (rozhovor)
„Dnes už vďaka odborníkom vieme, že nová trať nebude predstavovať problém pre prevádzku divadla. Je to dôležitý krok k výstavbe úplne novej električkovej trate, ktorá pre desiatky tisíc cestujúcich denne lepšie prepojí Petržalskú a Dúbravsko-Karloveskú radiálu s Ružinovskou radiálou,“ uviedol primátor Matúš Vallo.
Závery štúdie realizovateľnosti doplnili a potvrdili výsledky štúdií a analýz dát z minulosti, s ktorými mesto pracovalo pri plánovaní električkovej trate. Na základe tých dospelo k záveru, že najvýhodnejší variant trasovania električky je práve trasa po Pribinovej ulici.
Zapracovanie pripomienok
„Výsledky štúdie rovnako potvrdili aj závery medzinárodnej odbornej pracovnej skupiny, ktorú hlavné mesto zriadilo ešte v roku 2021, kde nezávislí experti konštatovali, že pred divadlom je možné stavať a prevádzkovať električkovú trať bez výrazného vplyvu na divadlo, za podmienky spresnenia vhodných riešení prostredníctvom štúdie realizovateľnosti,“ dodal hovorca.
Projekt novej trate Pribinova – Košická je aktuálne v procese zapracovania pripomienok posudzovania vplyvov na životné prostredie EIA.
„Výsledky štúdie sme prezentovali Ministerstvu kultúry SR aj SND, s ktorým sme zároveň začali diskusie o vhodnom riešení samotných stavebných prác počas prevádzky divadla, ako aj výber preferovaného riešenia priestorov garáže a prípadnej náhrady parkovania,“ doplnil Bubla s tým, že s výstavbou trate by sa mohlo začať už v roku 2027 – 2029.