Železničná spoločnosť Slovensko, a. s. (ZSSK) a autobusová spoločnosť Slovak Lines, a. s., chcú čo najskôr opätovne začať prevádzkovať medzinárodnú osobnú dopravu, ak to bude možné, za určených podmienok.
Dopravca je pripravený obnoviť medzinárodné linky
Národný vlakový osobný dopravca potvrdil, že je technicky a technologicky pripravený opätovne obnoviť medzinárodnú železničnú dopravu prakticky ihneď po rozhodnutí vlády SR a Ústredného krízového štábu SR.
„Podmienkou na spustenie medzištátnej dopravy je ukončenie pravidelných hraničných kontrol na hraniciach SR s krajinami v rámci schengenského priestoru,“ uviedol pre agentúru SITA riaditeľ odboru komunikácie a hovorca ZSSK Tomáš Kováč.
Viac k téme Ekonomické dopady koronavírusu
So všetkými partnerskými dopravcami vo všetkých susedných štátoch sú podľa neho v kontakte pravidelne niekoľkokrát v týždni.
Česi a Rakúšania povolili cezhraničnú dopravu
Česká republika a Rakúsko už vydali povolenie na prevádzkovanie medzinárodnej verejnej osobnej dopravy. Slovensko o tom zatiaľ nerozhodlo, čaká sa už len na príslušný pokyn štátnych orgánov.
„Predpokladáme, že práve s ČR a Rakúskom bude medzištátna doprava obnovená ako prvá spomedzi susedných krajín,“ poznamenal Kováč.
Podmienky na Slovensku pre vstup cestujúcich a sprevádzajúceho vlakového personálu zo zahraničia sú podľa ZSSK pre zmysluplnosť cezhraničných vlakov kľúčové.
Autobusy vybavili bezpečnostnými bariérami
„Inou otázkou je tranzit osobných vlakov a cestujúcich cez naše územie. Pri oboch témach sa však prísne riadime a vždy sme sa riadili pokynmi príslušných orgánov a nášho akcionára, Ministerstva dopravy a výstavby SR,“ dodal Kováč.
Spoločnosť Slovak Lines agentúru SITA informovala, že je v kontakte s kompetentnými štátnymi inštitúciami a je pripravená na rýchle obnovenie medzinárodnej autobusovej dopravy za stanovených podmienok.
Viac o téme Koronavírus
„V prímestskej doprave sme vybavili autobusy bezpečnostnými bariérami a zvýšili sme frekvenciu ich čistenia a dezinfikovania invenčnými čistiacimi prostriedkami s dlhotrvajúcimi účinkami, pretože bezpečnosť našich vodičov a cestujúcich je prvoradá,“ povedal generálny riaditeľ Slovak Lines Pavol Labant. Všetky tieto opatrenia podľa neho vedia v krátkom čase aplikovať aj v medzinárodnej autobusovej doprave.
Kedy SR obnoví medzištátne linky?
„Zatiaľ sa však nedá hovoriť o konkrétnych termínoch a podmienkach spustenia jej prevádzky, pretože v prvom rade závisí od rozhovorov a dohôd na medzištátnej úrovni a v druhom rade na vývoji situácie po spustení prvých fáz uvoľňovania,“ upozornil Labant.
Poslanec Európskeho parlamentu Ivan Štefanec si myslí, že je potrebné európsku dopravu oživovať postupne a koordinovane, prvoradá je ochrana zdravia a práv pasažierov.
„Európske prepravné spoločnosti rátajú v dôsledku pandémie s rekordnými stratami. Postupné uvoľňovanie podmienok prepravy a oživovanie pohybu osôb medzi členskými štátmi je potrebné robiť postupne a koordinovane,“ povedal Štefanec, vedúci slovenskej delegácie pri Európskej ľudovej strane a člen Výboru pre vnútorný trh a ochranu spotrebiteľa v Európskom parlamente.
Dopravcovia môžu straty prekryť úvermi
„Ako dobrý model sa ukazuje otváranie hraníc medzi blízkymi krajinami, napríklad, Pobaltie, V4, Benelux, a neskôr rozširovanie na ďalšie krajiny,“ uviedol europoslanec.
Straty prepravných spoločností bude podľa Štefanca možné sčasti prekryť garantovanými úvermi, no ľudovci odmietajú prenášať ich na úkor cestujúcich a nútiť ich do prekladania leteniek a lístkov, namiesto vrátenia plnej ceny.
„Práva a bezpečnosť zákazníkov musia byť prvoradé, preto je potrebné prijať celoeurópske pravidlá prepravy, napriklad, čo sa týka maximálneho počtu cestujúcich v prostriedku, spôsobu dezinfekcie a podobne. V opačnom prípade budú na hraniciach opäť vznikať zdržania a problémy,“ dodal Štefanec.