Národná diaľničná spoločnosť pri optimálnom scenári predpokladá začiatok výstavby úseku diaľnice D1 Turany – Hubová v roku 2021 a ukončenie v roku 2026.
BRATISLAVA 11. januára (SITA) – Národná diaľničná spoločnosť, a. s. (NDS) môže pokračovať v projektovej príprave úseku diaľnice D1 Turany – Hubová. „Pri optimálnom scenári – NDS predpokladá odvolania počas územného a stavebného konania a za predpokladu zabezpečenia financovania výstavby – je predpokladaný termín začiatku výstavby v roku 2021 a termín ukončenia výstavby v roku 2026,“ informovala vo štvrtok agentúru SITA hovorkyňa NDS Michaela Michalová.
Ministerstvo životného prostredia SR (MŽP) totiž zamietlo rozklady proti záverečnému stanovisku z posudzovania vplyvov na životné prostredie (EIA), keď v máji minulého roka odsúhlasilo výstavbu diaľnice medzi Martinom a Ružomberkom vo variante s tunelmi Korbeľka a Havran, ktorý nahrádza povrchový variant údolím Váhu.
Odhadované stavebné náklady 880 miliónov eur
Súčasťou plánovaného úseku D1 Turany – Hubová v dĺžke 13,5 kilometra majú byť tunely Korbeľka (5 868 metrov) a Havran (2 820 metrov). Predpokladané náklady na projektovú prípravu diaľničného úseku medzi Turcom a Liptovom podľa NDS predstavujú 14,26 mil. eur, na majetkovo-právne vysporiadanie (výkup pozemkov, nájmy) 3,56 mil. eur a na stavebné práce 879,82 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty.
„NDS v príprave úseku D1 Turany – Hubová postupuje tak, aby financovanie výstavby mohlo byť realizované aj formou PPP. Otázka financovania je v kompetencii Ministerstva dopravy a výstavby SR (MDV),“ uviedla Michalová. Stavba diaľnice už nemôže byť spolufinancovaná z prostriedkov Európskej únie v súčasnom programovom období 2014 – 2020.
Pre finančnú náročnosť sa uvažuje o výstavbe cez PPP
O ďalšom postupe podľa ministerstva dopravy a výstavby bude možné rozhodnúť až na základe právoplatného a zverejneného rozhodnutia MŽP, ktoré ešte nebolo doručené všetkým účastníkom konania. „Úsek D1 Turany – Hubová je posledným nerozostavaným úsekom medzi Bratislavou a Košicami a je najvyššou diaľničnou prioritou tejto vlády,“ informovala riaditeľka odboru komunikácie a hovorkyňa rezortu dopravy a výstavby Karolína Ducká.
„Forma výstavby bude závisieť od dostupnosti zdrojov, ale vzhľadom na finančnú náročnosť a obmedzenosť zdrojov sa pri tomto úseku uvažuje o forme výstavby cez PPP hlavne v prípade, ak nepríde k otvoreniu dlhovej brzdy a štát nevyčlení dostatok zdrojov na rozvoj dopravnej infraštruktúry,“ dodala.
Rozhodnutie už rozoslali účastníkom konania
Osobitná komisia envirorezortu v súvislosti s odvolaniami proti záverečnému stanovisku EIA o D1 Turany – Hubová, zasadla koncom minulého roka. „Rozhodnutie odvolacieho orgánu už bolo rozoslané účastníkom konania. Pre korektnosť rozhodnutie nechceme zverejňovať, kým si ho všetci účastníci neprevezmú, alebo, kým nebude zverejnené niektorým z účastníkov,“ uviedol hovorca ministerstva životného prostredia Tomáš Ferenčák.
Tunel je vhodnejšie riešenie ako povrchová cesta
Stavbu diaľnice s tunelom Korbeľka odporučila správa o hodnotení vplyvov na životné prostredie a zdravie obyvateľstva, ktorú vypracovala spoločnosť Dopravoprojekt na žiadosť NDS. Záverečné stanovisko MŽP z mája 2017 bude záväzné pre ministerstvo dopravy a výstavby. Riešenie podľa envirorezotu znamená najmenšie riziko z hľadiska zosuvov, vybudovanie tunela je vhodnejšie ku krajine i samotnej prírode.
„Kratšia jazdná trasa znamená menej paliva a nižšiu emisnú záťaž v obciach. Čo je rovnako podstatné, ide o územie, ktorým migruje medveď hnedý, aj z tohto hľadiska je vybudovanie tunela vhodnejšie riešenie ako povrchová cesta,“ uviedol vlani v máji Ferenčák.
Rozklad podali samosprávy, fyzické osoby, vodári i obchodná komora
Proti záverečnému stanovisku MŽP o D1 Turany – Hubvá podali rozklad mesto Turany, obce Krpeľany, Nolčovo a Ratkovo, dve fyzické osoby z Krpelian, ako aj Turčianska vodárenská spoločnosť, a. s., a Žilinská regionálna komora Slovenskej obchodnej a priemyselnej komory.