Nový výber cestného mýta bude o 91 miliónov eur lacnejší, ako predpokladal projekt Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) z marca tohto roku. Po novom tak bude výber mýta za desať rokov stáť 312 miliónov eur.
Ako informoval na sociálnej sieti Útvar hodnoty za peniaze, zásadným rozdielom oproti súčasnému stavu je zmena biznis modelu výkonu agendy správcu mýta.
„NDS plánuje prebrať externe objednávané služby do internej správy. Zabezpečenie výberu mýta vlastnými kapacitami je podľa novej analýzy o 16,7 milióna eur lacnejšie ako dodávka služby, v porovnaní so štúdiou z marca 2020 je úspora až 134 miliónov eur,“ uviedol Útvar hodnoty za peniaze.
Požičiavanie palubných jednotiek môžu spoplatniť
Nový mýtny systém prinesie podľa útvaru výrazné zníženie nákladov pri výbere mýta. „Podiel ročných nákladov na výnosoch má klesnúť zo súčasných 45,9 percenta, resp. 82,3 milióna eur ročne (vrátane kontrolného systému) na približne 11,4 percenta, resp. 29 miliónov eur ročne (bez kontrolného systému),“ spresnil Útvar hodnoty za peniaze, ktorý pôsobí na Ministerstve financií SR.
Diaľničiari vybrali v júli na mýte takmer 19 miliónov eur, medziročne si však pohoršili
Do verejného obstarávania je podľa útvaru potrebné znížiť predpokladanú výšku odmeny za transakcie palivovými kartami a spracovanie platieb (úspora 15 miliónov eur za desať rokov). „Dlhodobo je potrebné zvážiť aj to, či je možné požičiavanie palubných jednotiek spoplatniť,“ upozornil Útvar hodnoty za peniaze. Palubné jednotky zadarmo v súčasnosti stoja štát 5,4 milióna eur ročne.
Analytici z útvaru sú presvedčení, že najdôležitejšie je, aby NDS začala nový mýtny systém čo najskôr obstarávať. „Existujúca zmluva platí do konca roka 2022, a štát by ju nemal predlžovať. Na obstaranie a realizáciu teda zostáva len o niečo viac ako dva roky,“ upozornil útvar.
Tender plánujú vyhlásiť už na jeseň
Efektívnosť výberu mýta je podľa útvaru možné zvyšovať už v súčasnom systéme. „Úsporu nákladov je možné dosiahnuť znížením počtu mýtnych transakcií (do 6 miliónov eur). Prehodnotením rozsahu spoplatnených ciest je možné zvýšiť ročné výnosy do 38 miliónov eur (intravilány obcí a obchvat Bratislavy),“ konštatoval Útvar hodnoty za peniaze.
O koľko eur sa zvýšia dôchodky? Starobné o pevnú sumu, ale aj percentuálne
NDS pripravuje projekt elektronického výberu mýta na roky 2023 až 2032. Celkové náklady projektu počas jeho životnosti (vybudovanie, desať rokov prevádzky a ukončenie) odhaduje NDS na 312 miliónov eur. Samotná investícia by mal vyjsť na 18,8 milióna eur a priemerná ročná prevádzka 29 miliónov eur.
NDS plánuje obstarávať vývoj a prevádzku nového mýtneho systému na päť rokov (do 2027), s opciou do roku 2032. Súčasná zmluva na výber mýta medzi NDS a spoločnosťou SkyToll končí ku konca roka 2022. Zmluva je z pohľadu štátu nákladná a preto ju NDS nechce predlžovať. Tender na nový mýtny systém plánuje vyhlásiť na jeseň tohto roka.