Národná diaľničná spoločnosť, a.s., (NDS) plánuje znížiť budúce náklady na prevádzku elektronického výberu mýta zo súčasných približne 38 % výrazne pod 20 % z celkových výnosov. Priemerné ročné náklady za desať rokov by sa podľa diaľničiarov mohli pohybovať v rozmedzí 10 % až 12 %.
Autodopravcom z UNAS sa nepáči predĺženie mýtneho systému. Doležalovi odkazujú, že nezabúdajú a má ich čakať v uliciach
„V európskom mýtnom systéme je nákladovosť na úrovni 4,5 %, dodatočné náklady sa majú pohybovať do 5 %,“ uviedol podpredseda predstavenstva a riaditeľ úseku spoplatnenia a IT v NDS Jaroslav Ivančo v súvislosti s plánovaným zavedením Európskej služby elektronického výberu mýta (EETS) v decembri tohto roka ako doplnku k národnému mýtnemu systému.
Diaľničiari musia o rok predĺžiť zmluvu so SkyTollom, cena za prevádzku mýtneho systému zatiaľ dohodnutá nie je
„Čo sa týka národného výbercu mýta, musí sa pohybovať v nákladovosti práve v tomto horizonte, to znamená do 5 %, vrátane prevádzky mýtneho úradu. Ak pripočítame k tomu aj všetkých zamestnancov a všetko, čo k tomu patrí, hovoríme o nákladovosti medzi 10 % až 12 % priemerne v horizonte 10 rokov,“ predpokladá Ivančo.
K tomu podľa neho treba ešte prirátať náklady na predĺženie prevádzky súčasného mýtneho systému v budúcom roku, pričom o cene diaľničiari rokujú so spoločnosťou SkyToll, a. s.
Elektronický výber mýta by mal byť efektívnejší a lacnejší. Doležal prezradil, kam poputujú vybrané peniaze navyše
V rámci NDS už vznikol mýtny úrad, ktorý bude po novom spravovať a prevádzkovať výber mýta. Zatiaľ má takmer 40 zamestnancov, ich počet by sa mal postupne zvýšiť na 370. Od budúceho roka by mal fungovať podľa zámerov diaľničiarov pravdepodobne samostatne ako ich dcérska spoločnosť, hoci mohol by zostať aj súčasťou NDS.