Národná diaľničná spoločnosť, a. s. (NDS) intenzívne pracuje na príprave súťažných podkladov, predbežné trhové konzultácie chce odštartovať v decembri tohto roka. Nový mýtny tender nastavuje v súlade s cieľmi Európskej únie tak, aby bol kompatibilný pre nový spôsob výberu mýta plánovaný v celej EÚ od roku 2028. Agentúru SITA o tom v piatok informovala hovorkyňa NDS Michaela Michalová s tým, že zároveň rokuje s terajším prevádzkovateľom mýtneho systému, so spoločnosťou SkyToll, o zlepšení podmienok kontraktu v prospech NDS.
„Zároveň zdôrazňujeme, že v zmysle platnej legislatívy výber mýta NDS používa nielen na rozvoj, ale predovšetkým na prevádzku a obnovu siete diaľnic a rýchlostných ciest. Znamená to, že peniaze boli a sú využívané v prospech motoristov a zlepšenia cestnej siete,“ uviedla Michalová.
Čistý výnos sa zvyšoval
Aktuálne platnú zmluvu na prevádzku mýtneho systému, ktorá bola podpísaná pred desiatimi rokmi počas prvej vlády strany Smer a platí do roku 2022, zdedilo terajšie vedenie NDS aj s podmienkami prerozdelenia výnosov. NDS tak reagovala na výsledky kontroly prevádzky mýtneho systému, ktoré zverejnil Najvyšší kontrolný úrad SR (NKÚ).
OĽaNO vyzýva ministra Érseka, aby pripravil nový tender na výber mýta po roku 2022
V roku 2010 (v prvom roku prevádzky mýta) podľa NDS boli výnosy 141,6 milióna eur, náklady 106,4 milióna eur a čistý výnos predstavoval 35,2 milióna eur, čo znamená 25 percent z výnosov. V roku 2014 boli výnosy 181,5 milióna eur, náklady 93,8 milióna eur a čistý výnos 87,6 milióna eur, čiže 48 percent z výnosov. „V roku 2017 bol už výnos 198,9 milióna eur, náklady 76,8 milióna eur a čistý výnos predstavoval 122 miliónov eur, čo znamená 61 percent. Čistý výnos sa teda v priebehu rokov zvyšoval,“ podotkla Michalová.
Pomer nákladov na prevádzku služby a výnosov z výberu mýta je podľa NDS ovplyvňovaný okrem iného aj požiadavkami na službu, pričom tieto boli od spustenia prevádzky služby viackrát rozširované. Dôvodom bola najmä implementácia úprav súvisiacej legislatívy, neraz pokrývajúcej predovšetkým zmeny nie priamo súvisiace s výberom mýta. Ide napríklad o monitoring ciest druhej a tretej triedy, poskytovanie údajov do dopravných systémov, prípadne požiadavky dopravcov na zvýšenie užívateľského komfortu.
NKÚ upozorňuje na vážne riziká
NKÚ na základe kontroly prevádzky mýtneho systému v piatok informoval, že len desať percent z elektronického výberu mýta za užívanie spoplatnených úsekov diaľnic a ciest pre vozidlá nad 3,5 tony bolo v rokoch 2014 až 2018 použitých na výstavbu nových diaľnic. Z jedného eura z výberu mýta dostávala 45 centov štátna Národná diaľničná spoločnosť, a. s. (NDS) a 48 centov išlo na účet spoločnosti SkyToll, a. s., ktorá mýtny systém na Slovensku prevádzkuje od roku 2010. Sedem centov dostávajú ďalší zmluvní partneri.
Úrad na základe kontroly upozorňuje na neefektívne a nehospodárne nastavený systém aj na vážne riziká do budúcnosti. Tie súvisia s vlastníctvom celého technického zázemia pri výbere mýta a z toho vyplývajúce obmedzené možnosti, ktoré má NDS pri rozhodovaní o prevádzkovateľovi mýta po roku 2022, kedy zmluva so SkyToll-om skončí. Systém distribúcie príjmov z mýta je z pohľadu národnej autority pre externú kontrolu neefektívny, nehospodárny a neprispieva k napĺňaniu hlavného zmyslu mýtneho systému, aby poplatky tých, ktorí využívajú diaľnice, rýchlostné cesty a cesty prvej triedy, prispievali významnou mierou k ich údržbe a výstavbe novej cestnej infraštruktúry.