Národná diaľničná spoločnosť (NDS) už o dva týždne ukončí výstavbu západného obchvatu mesta Prešov. Slávnostné otvorenie je plánované na štvrtok 28. októbra. Ako informovala hovorkyňa NDS Eva Žgravčáková, aktuálne na pripravovanom úseku diaľnice vykonávajú dokončovacie práce.
„Zhruba stovka pracovníkov finalizuje práce na vodorovnom a zvislom dopravnom značení, natieraní zábradlí, terénnych úpravách, úprave krovín, stromčekov a realizujú sa aj práce v strednom deliacom páse,“ uviedla hovorkyňa.
Posledné úpravy robia aj v tuneli Prešov
Dodala, že v tuneli Prešov potrebujú odstrániť technické anomálie, ktoré odhalili pri cvičení.
„Dolaďujeme centrálny riadiaci systém a korektne nastavujeme detekcie a alarmy. Týmito úkonmi zvyšujeme spoľahlivosť riadiaceho systému. Zároveň, pred ostrým spustením diaľnice do prevádzky, ju musíme otestovať v skúšobnom móde,“ informovala Žgravčáková.
Stavba stála vyše 350 miliónov eur
Diaľničný úsek D1 Prešov, západ – Prešov, juh je vo výstavbe od roku 2017 a po jeho uvedení do prevádzky budú motoristi jazdiť plynule D1 od Ivachnovej až po Košice. Zhotoviteľom stavby za zmluvnú cenu vyše 356 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty je združenie stavebných spoločností Eurovia SK, a. s., Košice, Doprastav, a.s., Bratislava a Metrostav, a. s., Praha.
Diaľničný úsek je dlhý takmer osem kilometrov, na trase je 18 mostov, dvojrúrový tunel Prešov s dĺžkou viac ako dva kilometre, 17 vetiev križovatiek a šesť kilometrov protihlukových stien.
Západný obchvat Prešova na diaľnici D1 sa čoskoro otvorí, výstavba trvala viac ako štyri roky
Súčasťou výstavby je aj technicky najnáročnejšia križovatka na Slovensku, kde sa spájajú dve diaľnice a cesty I., II. a III. triedy. Vo vetvách ide dohromady o 11,3 kilometra, čo je viac ako je dĺžka celého úseku. Osobným vozidlám skráti nový obchvat jazdu o takmer 19 minút.