Počíta s tým návrh príslušného dodatku k dohode medzi vládami Slovenska a Maďarska o výstavbe cestného mosta a súvisiacich objektov na spoločnej štátnej hranici medzi spomínanými obcami z 27. februára 2012.
BRATISLAVA 21. februára (SITA) – Na budúcom cezhraničnom cestnom moste nad riekou Ipeľ medzi slovenskou obcou Chľaba (okres Nové Zámky v Nitrianskom kraji) a maďarskou obcou Ipolydamásd (obvod Szob v Peštianske župe) by mal byť povolený prejazd len pre osobné a nákladné vozidlá s maximálnou hmotnosťou 3,5 tony.
Počíta s tým návrh príslušného dodatku k dohode medzi vládami Slovenska a Maďarska o výstavbe cestného mosta a súvisiacich objektov na spoločnej štátnej hranici medzi spomínanými obcami z 27. februára 2012. Pôvodne mal byť most určený pre medzinárodnú cestnú osobnú a nákladnú dopravu pre vozidlá do dvanásť ton.
Nitriansky kraj má predložiť dodatočné podklady
Návrh dodatku k dohode o výstavbe mosta cez Ipeľ, ktorý na vláde v stredu predložil minister dopravy a výstavby Arpád Érsek (Most-Híd), bol vypustený. „Tento bod bol stiahnutý z dôvodu potreby predloženia dodatočných podkladov a dokumentácie zo strany Nitrianskeho samosprávneho kraja,“ potvrdilo pre agentúru SITA Ministerstvo dopravy a výstavby SR.
Investorom výstavby cestného mosta a súvisiacich objektov je obec Chľaba s podporou Nitrianskeho kraja. Rezort dopravy vystupuje v tejto veci ako subjekt v rámci zmluvného vyjednávania. Vláda o tomto bode prerušila rokovanie už pred týždňom.
Občania z Chľaby nechceli väčšie autá nad 3,5 tony
Minister dopravy a výstavby Arpád Érsek po rokovaní vlády povedal, že výstavba mosta cez Ipeľ bude spolufinancovaná aj z peňazí Európskej únie. „Občania z Chľaby nechceli, aby tam išli väčšie autá nad 3,5 tony,“ povedal Érsek. Predseda Nitrianskeho kraja Milan Belica má podľa ministra poskytnúť informácie o rozdiele nákladov na výstavbu mosta v prípade vozidiel do 3,5 tony a do dvanásť ton, ako aj o možnostiach financovania z peňazí EÚ. „Určite sú tam finančné obmedzenia, keby sme stavali most pre autá do dvanásť ton alebo do 3,5 tony,“ dodal Érsek.
Zmena má zjednodušiť technické riešenie a znížiť náklady
„Keďže riešenie výstavby mosta prijaté v dohode sa ukázalo ako ekonomicky neefektívne, obe krajiny prikročili k zmene projektu s cieľom zjednodušiť technické riešenie a znížiť náklady. Súčasne sa dohodli na úprave pôvodnej dohody formou dodatku,“ uviedlo ministerstvo dopravy.
Návrh textu dodatku vypracovalo Ministerstvo národného rozvoja Maďarska na základe žiadosti dotknutých obcí a výsledkov rokovania, ktoré sa uskutočnilo 30. novembra 2016 v Budapešti medzi zástupcami maďarského národného orgánu pre rozvoj infraštruktúry NIF (Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő), samosprávy Peštianskej župy a Nitrianskeho samosprávneho kraja. „Na rokovaní bolo dohodnuté, že medzi obcami Chľaba a Ipolydamásd bude na budúcom moste povolený prejazd len pre vozidlá s maximálnou hmotnosťou 3,5 t,“ dodal rezort dopravy.
Obe krajiny sa dohodli na schvaľovaní dodatku k dohode
Po zapracovaní pripomienok expertov cestnej infraštruktúry zo SR bol dodatok prerokovaný 25. januára 2017 v Budapešti. Definitívny súhlas s navrhnutým znením dodatku potvrdila maďarská strana listom z 21. marca 2017. Zároveň sa obe strany dohodli, že začnú schvaľovací proces dodatku, o ktorom sa budú vzájomne priebežne informovať, a predložia návrh na jeho uzavretie svojim vládam na schválenie.