Cestná spojnica okresov Rožňava a Spišská Nová Ves už má rekonštrukciu za sebou. Obnovou prešiel úsek od Gemerskej Polomy cez Spišskú Novú Ves, Harichovce až po napojenie na diaľnicu D1. Celkovo ide o takmer 53 kilometrov cesty druhej triedy II/533.
Ako pre agentúru SITA uviedla hovorkyňa predsedu Košického samosprávneho kraja Katarína Strojná, celková cena sa vyšplhala na viac ako 5,9 milióna eur s DPH. K základnej zmluve o dielo za viac ako päť miliónov eur s DPH totiž pribudli dva dodatky, ktorými sa riešili práce naviac. Košický kraj využil na obnovu úseku eurofondy.
Výstavba kanalizácie v Harichovciach
Stavenisko bolo zhotoviteľovi odovzdané v decembri 2022, s prácami však pre zimnú údržbu ciest a klimatické podmienky musel počkať do jari. Rekonštrukcia cesty mala v rámci projektu trvať pôvodne 15 mesiacov, napokon ich o päť mesiacov predĺžila výstavba kanalizácie v Harichovciach. Pribudli aj spomínané dodatky k zmluve.
Bratislavský kraj skúša nový 18-metrový kĺbový autobus. Cestujúci môžu využiť bezplatnú prepravu na vyťaženej linke (foto)
„Tie súviseli s nutnými zmenami pri rekonštrukcii odvodnenia podjazdu Železníc Slovenskej republiky v Spišskej Novej Vsi, väčším objemom výmeny konštrukcie vozovky oproti predpokladom a zvýšeným objemom štrkodrvy pre zabezpečenie realizácie krajníc. Rovnako aj so stavom jedného zo štyroch rekonštruovaných mostov a indexáciou z dôvodu nárastu cien vo výške 9,5 percenta,“ ozrejmila Strojná.
Rekonštrukcia mostov a úprava cesty
Cesta II/533 je súčasťou Gotickej cesty, ktorá spája kultúrno-historické pamiatky Spiša a Gemera. Tvorí dôležitú spojnicu centier turistického ruchu, Slovenského raja a Hnileckej doliny.
V súčasnosti tiež plní funkciu diaľničného privádzača mesta Spišská Nová Ves severne na diaľnicu D1 pri Levoči. Projekt obnovy zahŕňal nielen úpravu cesty, ale aj rekonštrukciu spomínaných mostov, úpravu piatich autobusových zastávok či okrem iného výstavbu nástupíšť.
Na vlakových tratiach bude viacero výluk, pre cestujúcich je pripravená náhradná autobusová doprava
Cieľom projektu bolo odstrániť nevyhovujúci stavebno-technický stav cesty a mostov, predĺžiť životnosť cesty a zabezpečiť bezpečnosť cestnej dopravy. Konštrukcia vozovky už totiž bola pre súčasné dopravné zaťaženie nedostatočná.
Sieťový rozpad vozovky
Na ceste sa podľa kraja nachádzali výtlky, trhliny a v niektorých miestach zaznamenali až sieťový rozpad vozovky. Hoci rekonštrukcia cestnej spojnice bola ukončená, plynule na ňu podľa hovorkyne kraja nadväzuje súčasná oprava cesty v Spišskej Novej Vsi, a to v úseku križovatka Školská – čerpacia stanica.
„Realizovať sa však bude aj vodorovné dopravné značenie. Ide o dve samostatné stavby, ktoré však na seba nadväzujú. Ukončenie prác na stavbách ako celku sú plánované v závere októbra,“ dodala.