Dopravné spoločnosti so sídlom na Slovensku budú môcť disponovať určitým počtom prenajatých nákladných vozidiel evidovaných v inom členskom štáte Európskej únie, a to bez potreby ich evidencie aj doma.
Umožňuje to vládna novela zákona o cestnej doprave, ktorú už odobril prezident SR Peter Pellegrini. Zmeny sa týkajú aj odborného dozoru a kontroly a zároveň aj oblasti taxislužby.
Prípravy začali ešte v roku 2022
„Cieľom je transpozícia smernice Európskeho parlamentu a Rady o používaní vozidiel prenajatých bez vodičov na cestnú prepravu tovaru,“ povedal minister dopravy Jozef Ráž (nominant Smeru).
Ide o smernicu Európskeho parlamentu a Rady Európskej únie zo 6. apríla 2022 o používaní vozidiel prenajatých bez vodičov na cestnú prepravu tovaru.
Súčasná ročná diaľničná známka skončí, novinkou od augusta bude jednodňová
Ministerstvo dopravy začalo s prípravou tejto úpravy ešte v roku 2022, Národná rada SR po prerokovaní vládneho návrhu zákona v prvom čítaní rozhodla vlani v marci, že nebude pokračovať v rokovaní o tomto návrhu.
Z tohto dôvodu ministerstvo dopravy začalo nový legislatívny proces k spomínanej novele koncom minulého roka a súčasný parlament ju už schválil.
Novela zákona o námornej plavbe
Nová hlava štátu podpísala aj vládnu novelu zákona o námornej plavbe. Spresňuje ustanovenie týkajúce sa ministerstva dopravy ako orgánu dohľadu nad vybavením námorných lodí, ktoré sú určenými výrobkami a majú spĺňať požiadavky podľa nariadenia vlády.
Medzinárodná námorná organizácia v júni 2017 zmenila Medzinárodný dohovor o bezpečnosti ľudského života na mori a upravila požiadavky na stabilitu osobných lodí v poškodenom stave. Tie sa uplatňujú aj na osobné lode ro-ro.
Európska únia v máji 2023 aktualizovala technické požiadavky na osobné lode, pokiaľ ide o začlenenie požiadaviek na zlepšenú stabilitu a zosúladenie smernice s požiadavkami na stabilitu vymedzenými Medzinárodnou námornou organizáciou.