V ostatných rokoch môžeme čoraz častejšie v reálnom svete pozorovať technologické novinky, ktoré pripomínajú skôr staršie sci-fi filmy.
Roboty, drony, automatizácia v rôznych sférach, či len smartfóny, ktoré používame každý deň, akoby k nám prichádzali z budúcnosti a i napriek mnohým výhradám treba uznať, že ľuďom pomáhajú.
Slovenský projekt
Na slovenských cestách sa už môžeme stretnúť aj s automobilmi, ktoré disponujú takzvaným autopilotom. Interakcia s človekom je však stále nevyhnutná.
Vlastný projekt, ktorý môže priniesť novinky v doprave na Slovensku, realizuje Automotive Innovation Lab. Tvoria ho výskumníci Strojníckej fakulty a Fakulty informatiky a informačných technológií Slovenskej technickej univerzity (STU) v Bratislave.
Musilová, prvá Slovenka, ktorá sa môže dostať do vesmíru: Ak v tíme navrhne zmenu žena, muži nad ňou premýšľajú dlhšie
Nedávno spustili Pilotný projekt pre inteligentnú smart mobilitu budúcnosti v prostriedkoch mestskej hromadnej dopravy.
Vedúca útvaru zahraničných stykov a vzťahov s verejnosťou Renáta Sovišová a technický manažér projektu Ján Danko zo SjF STU pre portál vDoprave.sk uviedli, že doterajšie testovanie prebehlo v poriadku.
Úspešný začiatok
Prvá fáza sa začala 9. apríla, keď inštalovali technologické zariadenia na autobus Dopravného podniku mesta Bratislava, ktorý premáva ako linka č. 144 na trase z Koliby na Kamzík.
Jazdil pritom podľa cestovného poriadku 10. a 11. apríla. Neskôr zbierali informácie rovnakým spôsobom aj na električkovej linke č. 1 prechádzajúcej centrom hlavného mesta.
Ďalšie testovanie sa uskutočnilo v Žiline, kde využili autobusovú linku č. 30 prechádzajúcu z okraju mesta cez centrum.
Svetové mocnosti dobýjajú vesmír, ale aj Slováci majú svoje kozmické projekty
Výskumníci zozbierali terabajty dát z rôznych senzorov, akými sú kamery, lidar, satelitných pozičných systémov, snímačov zrýchlenia a prevádzkových údajov z vozidiel časovo zarovnaných, ktoré budú v nasledujúcich fázach analyzované a poskytnú im informácie o vhodnosti použitia jednotlivých senzorov pre rôzne dopravné situácie.
„Účelom projektu je získanie digitálneho obrazu toho, čo sa deje okolo vozidla. To nám umožní identifikovať riziká spojené s autonómnym riadením vozidiel v lokálnych podmienkach Slovenska,“ uviedli zástupcovia tímu.
MHD bez vodiča
Mnohí si zrejme nedokážu predstaviť, že by nastúpili do autobusu či električky MHD, v ktorej by nebolo miesto pre vodiča, prípadne by bolo prázdne. Riadil by ju totiž autopilot. Autori projektu však veria, že takáto alternatíva na nás už niekde v budúcnosti čaká.
„Na Slovensku určite budú autobusy MHD bez vodiča. Sú na to viaceré dôvody, jedným je aj nedostatok šoférov. Čo sa týka reálneho nasadenia do premávky, je to podmienené hlavne bezpečnosťou, ktorá je najdôležitejším kritériom nasadenia takýchto vozidiel,“ povedali.
V Bratislave onedlho pribudne 50 hybridných trolejbusov, testovacie jazdy dopadli na výbornú
Uznávajú, že ako pri každej novinke, aj tu bude potrebné, aby si na ňu ľudia zvykli. „Postupne si zvykáme na rôzne asistenčné systémy vo vozidlách, ktoré postupne budú zvyšovať úroveň autonómnej jazdy, takže aj dôvera v takéto systémy bude narastať,“ objasnili.
Zmena legislatívy
Bude trvať ešte roky, kým sa takéto vozidlá dostanú do bežnej premávky. Čaká ich ešte množstvo výziev, ktoré musia zdolať a napokon, na ich vypustenie na cesty musí byť aj politická vôľa.
Autori potvrdili, že z technického hľadiska už prebiehajú intenzívne konzultácie s ministerstvom dopravy, aby v prípade začatia testovacej prevádzky bola legislatíva pripravená.
Dodali, že Strojnícka fakulta a Fakulta informatiky a informačných technológií chce v aktivitách autonómneho výskumu ďalej pokračovať a výsledky sa budú využívať aj v pedagogickom procese.
Dopravné podniky i samosprávy potrebujú mimoriadnu finančnú pomoc od štátu, tvrdí Inštitút verejnej dopravy
Dopravný podnik mesta Žiliny potvrdil, že zapojením sa do projektu chceli podporiť vedu a výskum na Slovensku. Podľa dopravno-prevádzkového námestníka podniku Jána Šimka je však ešte príliš skoro hodnotiť, či budú v MHD premávať autonómne vozidlá.
„Zatiaľ ani samotní výskumníci nevedia, čo všetko sa bude dať z dát vyčítať a čo je potrebné spraviť. Bez vyskúšania tejto technológie sa nedá ani len predpovedať, či by mohli takéto autobusy v Žiline jazdiť. Je pred nami ešte dlhá cesta,“ zhodnotil.