Bratislava v rámci projektu Mesto pre deti zlepšila bezpečnosť priestoru pred základnými školami (ZŠ) na Vazovovej a Mudroňovej.
Ako informovali zástupcovia magistrátu na stredajšej tlačovej konferencii, úvodné úpravy na týchto miestach zahŕňali dočasné riešenia, ktoré sa po overení v praxi premenili na trvalé zlepšenia infraštruktúry.
Riešenie dopravnej situácie
V oboch prípadoch ide o križovatky pri ZŠ, kde pravidelne vznikali nebezpečné situácie pre peších a deti idúce do školy.
„Východiskom pre premenu križovatky Mudroňova bola chaotická a neprehľadná dopravná situácia, keďže ide o tranzitnú ulicu s veľmi hustou premávkou,“ priblížil magistrát. V okolí školy tiež nebol dostatok parkovacích miest pre rodičov, ktorí privážajú deti do školy autom. V prípade Vazovovej tkvel hlavný problém v polohe a geometrii križovatky s Mýtnou.
Minister Raši navštívil nové priestory škôl a škôlok v Rohožníku a Stupave, zariadenia vznikli s podporou eurofondov (video)
„Polomer križovatky spôsoboval, že autá do nej vchádzali veľkou rýchlosťou, čím ohrozovali deti na ceste do školy,“ poznamenali zástupcovia mesta, ktorí hľadali spôsob, ako tieto priestory pri oboch školách zmeniť, urobiť ich bezpečnejšími a zároveň z nich vytvorili kvalitnejší a krajší verejný priestor.
Na Vazovovej musia autá spomaliť
V prípade Vazovovej sa zamerali na nové usporiadanie križovatky, jej zúženie a umiestnenie jazdného pruhu do bezpečnejšej polohy. To má za následok, že autá na tomto mieste musia spomaliť.
Zmenou geometrie križovatky zároveň vznikla nová plocha, ktorá slúži ako dláždené koridory pre peších oddelené od cesty zeleňou a obrubníkmi. Okrem toho v priestore vymenili 336 metrov štvorcových asfaltu za novú zeleň a stromy, pribudli stojany na bicykle, lavičky, priechod aj miesta na parkovanie.
Ďalšie vylepšenia
Prax na Mudroňovej pri dočasnom riešení ukázala, že potrebuje ďalšie vylepšenia.
„Na základe opakovaných stretnutí s rodičmi, učiteľmi a obyvateľmi z okolia sme preto pripravili niekoľko možných variantov upraveného riešenia, ktoré okrem bezpečnosti zlepšilo aj možnosti zastavenia, vyloženia, či vyzdvihnutia dieťaťa pri škole,“ priblížil magistrát.
Riešenie, ktoré bolo najlepšie pre všetkých, následne previedli do finálneho stavebného riešenia.
Peší piestor a miesta pre autá
V priestore tak napríklad vznikol vyvýšený priechod priamo pred školou, aj niekoľko ďalších bezpečných priechodov v okolí na trasách, ktoré deti prirodzene využívajú na príchod do školy. Bolo tu tiež vytvorených niekoľko nových miest na parkovanie alebo vykladanie detí.
Škôlka pre deti zamestancov ministerstva obrany otvorila svoje brány, triedy majú hraciu a oddychovú časť
„Nový peší priestor a miesta pre autá zmenili vzhľad križovatky tak, aby bola dopravná situácia čo najviac prehľadná a bezpečná,“ doplnilo mesto. Pribudla tiež zeleň a dlažba.
„Dobrá spolupráca je aj o načasovaní a flexibilite, preto sa naša mestská časť pridáva k tejto investičnej akcii úpravou nároží križovatky ulíc Slávičie údolie a Na hrebienku,“ doplnil starosta Starého Mesta Matej Vagač.
Časť upravená mestom a časť upravená mestskou časťou tak budú tvoriť jeden celok. Začiatok práce je naplánovaný na druhý septembrový týždeň a realizácia staromestskej časti bude trvať približne mesiac.
Bratislava má dnes viac ako 90 základných škôl a od roku 2022 v spolupráci s Metropolitným inštitútom Bratislavy zapojili 12 z nich do programu Mesto pre deti. Pri siedmich školách urobili konkrétne zmeny v okolitom priestore.