Bratislavu s Devínom spojí bezpečná cyklotrasa, s výstavbou chcú začať už tento rok

Celá trasa má dĺžku približne 4,5 kilometra, je rozdelená na šesť úsekov a budovať sa bude postupne.
Cyklotrasa, bicykel
Foto: ilustračné, www.gettyimages.com

Bratislava plánuje výstavbu segregovanej cyklotrasy, ktorá spojí Devín s Karlovou Vsou. Hovorca magistrátu Peter Bubla pre agentúru SITA uviedol, že projekt má byť financovaný z Plánu obnovy.

„Vyhlásene verejného obstarávania na túto cyklotrasu by malo byť približne v druhej polovici júla a podľa harmonogramu by sme chceli začať s realizáciou na jeseň tohto roka, po získaní právoplatného stavebného povolenia a vysúťaženej spoločnosti na jej realizáciu,“ priblížil.

Napojenie na existujúce cyklotrasy

Ide o návrh segregovanej cyklotrasy R51 Devínska radiála v úseku Devínska cesta, ktorá je súčasťou medzinárodnej Moravsko-Dunajskej cyklotrasy (EuroVelo 13).

„Projekt prepojí existujúce segregované cyklotrasy – od Karlovej Vsi s cyklotrasou v Devíne – Pri lesostepi, s výnimkou jedného krátkeho úseku (prvá urbanizovaná časť v smere od Karlovej Vsi), kde je potrebné doriešiť aj majetkovoprávne vysporiadanie,“ dodal s tým, že tento úsek bude riešiť samostatný projekt.

Parametre trasy a bezpečnostné prvky

Celá trasa má dĺžku približne 4,5 kilometra, je rozdelená na šesť úsekov a budovať sa bude postupne. „Segregovaná cyklotrasa bude mať šírku v priemere tri metre (1,5 metra pre každý smer) a bude vedená za zvodidlami,“ vysvetlil Bubla. V miestach, kde križuje vjazdy, bude pre zvýšenie bezpečnosti cyklistov lokálne zúžená na dva metre.

V priestore medzi komunikáciou a cyklotrasou je navrhnutý zelený pás, kde bude umiestnená odvodňovacia drenáž so štrkodrviny. „V miestach, kde to je nevyhnutné, bude svah zo strany Karloveského ramena spevnený gabiónovým oporným múrom,“ poznamenal hovorca magistrátu.

Projekt počíta s úpravou nespevnených krajníc komunikácie, obnovou asfaltu vozovky frézovaním a rozšírením vozovky na krátkych úsekoch o približne pol metra.

Cyklotrasa má zlepšiť bezpečnosť a plynulosť dopravy

Medzi hlavné prínosy projektu patrí zvýšenie bezpečnosti cyklistov, keďže pôjde o segregovanú cyklotrasu, ktorá bude oddelená od vozovky drevo-oceľovým zvodidlom, alebo pásom zelene. Ďalšími benefitmi, ktoré prinesie nová cyklotrasa, bude oprava komunikácie, predchádzanie ďalším zosuvom svahu, ako aj zvýšenie bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky medzi Karlovou Vsou a Devínom.

Minister životného prostredia (MŽP) Tomáš Taraba koncom júna uviedol, že cieľom je, aby od Devína až po koniec Malokarpatskej vínnej cesty bola vybudovaná súvislá cyklotrasa. „Ako minister životného prostredia som dal súhlas, aby sa podpísala nájomná zmluva medzi pozemkami, ktoré patria pod organizácie MŽP, bez ktorých by nebolo možné túto cyklotrasu vybudovať,“ skonštatoval.

Pomáhať sa snaží aj ministerstvo dopravy

Minister dopravy Jozef Ráž potvrdil, že majetkovo-právne vysporiadanie je často najzložitejším momentom pri výstavbe infraštruktúry.

„Snažíme sa pomáhať pri výstavbe tejto cyklotrasy, lebo ak sa máme hýbať z áut smerom do MHD a na bicykle, tak to čo potrebujeme sú kvalitné a hlavne bezpečné cyklotrasy, ktoré sú oddelené od ciest a hlavne od áut,“ uviedol s tým, že práve na Devínskej ceste je tento problém veľmi výrazný a vznikajú tam časté kolízne situácie.

„Chcem poďakovať pánovi primátorovi Bratislavy, že dal tomuto projektu prioritu a dúfam, že čoskoro budeme len zháňať zdroje, z čoho tú cyklotrasu vybudovať,“ doplnil Ráž.

Taraba v tejto súvislosti poznamenal, že rovnako ako v Modre, kde idú stavať veľkú cyklotrasu napojenú na obec Vinosady a ministerstvo tu poskytlo finančné zdroje z eurofondov, aj v tomto prípade sú pripravení v rámci envirofondu prehodnotiť možnosti financovania.

Viac k osobe: Jozef RážPeter BublaTomáš Taraba
Firmy a inštitúcie: MDV Ministerstvo dopravy a výstavby SRMŽP Ministerstvo životného prostredia SR

Ďalšie k téme