Banskobystrická samospráva pripravuje vyhlásenie medzinárodného tendra zameraného na zabezpečenie mestskej hromadnej dopravy. V zmysle európskej legislatívy túto skutočnosť oznámila v roku 2019 aj v Úradnom vestníku Európskej únie.
Ako agentúru SITA informovala hovorkyňa primátora Dominika Mojžišová, tender by sa mal uskutočniť v lete 2020, pričom jeho cieľom je vytvorenie podmienok pre transparentnú súťaž na zabezpečenie autobusovej a trolejbusovej dopravy.
„Záleží nám na tom, aby sme sa posúvali ekologickým smerom. Očakávame preto, že výberové konanie v lete prebehne tak, aby bola víťazmi tendra zabezpečovaná doprava v plnom rozsahu od 1. januára 2021,“ povedal primátor mesta Ján Nosko.
Transparentný tender
Mesto pod Urpínom má špecifickú požiadavku samostatného riešenia autobusovej a trolejbusovej dopravy. Trolejbusovú dopravu v súčasnosti zabezpečuje Dopravný podnik a autobusovú dopravu má na starosti SAD Zvolen v zmysle zmlúv a dodatkov z roku 2018.
Cieľom podpísania dodatkov bolo vytvorenie dostatočného časového priestoru na zorganizovanie medzinárodného transparentného tendra a tiež na zhromaždenie všetkých dát a strategických dokumentov potrebných pre takúto súťaž.
„Cieľom mesta bolo tiež zjednotenie ukončenia týchto zmlúv pre oba typy dopravy, aby sme mohli vysúťažiť dodávateľa na autobusovú aj trolejovú dopravu naraz. Organizácia medzinárodného európskeho tendra má svoje časové náležitosti a vyžaduje si kvalitnú prípravu. Tieto skutočnosti sme nechceli podceniť, aby nedošlo k nepriaznivej situácii ako v iných samosprávach, kde dodávateľa služieb nedokázali vysúťažiť,“ objasnil prvý zástupca primátora Jakub Gajdošík.
Tržby nepostačujú
Vzhľadom na to, že tržby z cestovných lístkov nepostačujú na pokrytie všetkých nákladov súvisiacich s prevádzkou mestskej hromadnej dopravy, mesto v súčasnosti dopravcom poskytuje dotáciu na úhradu výkonov vo verejnom záujme približne v sume 5,4 mil. eur ročne, 3,6 mil. eur pre autobusovú a 1,8 mil. eur pre trolejbusovú dopravu.
Po meste jazdí 63 autobusov, ktorých priemerný vek je 9,5 roka. Za 12 mesiacov najazdia približne 2,6 milióna kilometra a obsluhuje ich 93 vodičov, ktorí ročne prepravia približne 7 miliónov ľudí. Trolejbusov je v Banskej Bystrici 32, pričom ich priemerný vek je približne 10 rokov.
Obsluhuje ich 49 vodičov a ročne najazdia 1,1 milióna kilometra, pričom odvezú 4,2 milióna cestujúcich. V porovnaní s minulými rokmi sa celkový počet prepravených cestujúcich stabilizoval a prestal klesať.
Obnova vozového parku
Zazmluvnení dopravcovia počas rokov 2009 až 2015 využili na obnovu vozového parku aj európske zdroje, kde v štyroch projektoch získali takmer 19,5 mil. eur a mesto tak za tieto vozidlá platilo len päť percent z ich celkovej ceny.
Vďaka týmto zdrojom bolo do prevádzky zaradených 15 nízkopodlažných autobusov s pohonom na zemný plyn, 19 nízkopodlažných trolejbusov značky SOR, 14 kĺbových autobusov s ekologickým pohonom na zemný plyn, tri nízkopodlažné kĺbové trolejbusy a jeden nízkopodlažný trolejbus štandardnej dĺžky s asynchrónnym pohonom.