Únia autodopravcov Slovenska (UNAS) plánuje v piatok 7. februára v Bratislave zorganizovať protestnú jazdu osobných a úžitkových automobilov. Cieľom následného protestného zhromaždenia pred Úradom vlády SR je podľa organizácie malých a stredných autodopravcov otvorenie zmluvy o mýtnom systéme a jej dodatkov, ako aj vyvodenie trestnoprávnej zodpovednosti.
Jazda začne pri Zlatých pieskoch
Agentúru SITA o tom v utorok informoval Stanislav Skala z UNAS s tým, že dôsledky v súvislosti s mýtom by mal vyvodiť aj premiér Peter Pellegrini (Smer-SD).
Protestná jazda autami v hlavnom meste by sa podľa UNAS mala začať v piatok o 11:30 pri čerpacej stanici Slovnaftu na diaľnici D1 pri Zlatých pieskoch.
Kamióny Únie autodopravcov Slovenska ukončili blokovanie hraničných priechodov, ale zostávajú v pohotovosti
Odtiaľ chcú autodopravcovia pokračovať po trase vedúcej okolo sídla Združenia cestných dopravcov SR ČESMAD Slovakia a Ministerstva dopravy a výstavby SR pred Úrad vlády SR. Tam by sa malo o 13:00 začať protestné zhromaždenie.
„Vyzývame všetkých občanov tejto krajiny aj vysokoškolákov, aby sa pripojili za budúcnosť nás všetkých a pomohli nám zastaviť rozkrádanie krajiny. Dôsledky musia niesť aj politici, nielen občania,“ uviedol UNAS.
Zostali v pohotovosti
UNAS ukončil 29. januára blokovanie hraničných priechodov s tým, že ostáva naďalej v pohotovosti. Autodopravcovia obnovili 28. januára štrajk, resp. protest za splnenie svojich požiadaviek na zníženie sadzieb dane z motorových vozidiel o 50 percent a výrazné zvýšenie zliav z mýta.
Ministerstvo sa s ČESMAD dohodlo na zľavách z mýta, podľa Érseka išlo o veľmi dobrý kompromis
„Protestné zhromaždenia na hraničných priechodoch ostávajú v režime pohotovosti, to znamená, že tieto zhromaždenia môžeme v prípade potreby opäť obnoviť. Na jednotlivých hraničných priechodoch sme protestné zhromaždenia museli ukončiť po zákroku polície,“ oznámil minulý týždeň UNAS.
Žiadal zníženie sadzieb dane z motorových vozidiel zhruba o 50 % a zvýšenie zliav z mýta podľa najazdených kilometrov zo súčasných 3 % až 11 % na 18 % až 27 %.
Nereálne požiadavky UNAS-u
Európska smernica umožňuje členským štátom uplatňovať maximálne zľavu 13 % z poplatku za využívanie dopravnej infraštruktúry nákladnými vozidlami.
Ministerstvá financií a dopravy a výstavby označili požiadavky UNAS za nereálne, pričom požiadavky organizácie by mali na rozpočet vplyv vo výške zhruba sto miliónov eur.
Oba rezorty sa napokon dohodli s ČESMAD-om Slovakia na zľavách zo sadzieb dane z motorových vozidiel zhruba v objeme 30 miliónov eur ročne a na zľavách z mýta od prvého najazdeného kilometra približne za 8,5 milióna eur za rok.