- aktualizované 29. januára, 14:34
Cestní dopravcovia s vozidlami nad 3,5 tony budú môcť využívať množstevné zľavy z mýtnych sadzieb už od prvého najazdeného kilometra v kalendárnom roku. Do výpočtu percentuálnych zliav za najazdené kilometre sa budú započítavať aj kilometre najazdené vozidlom od 1. januára do 30. júna 2020.
Pozitívny krok voči dopravcom
Vláda v stredu schválila príslušnú zmenu svojho nariadenia, ktorým sa ustanovuje spôsob výpočtu mýta, výška sadzby mýta a systém zliav zo sadzieb mýta za užívanie vymedzených úsekov pozemných komunikácií.
ČESMAD najnovšiu blokádu ciest nepodporuje, dohoda o zľavách z mýta je vyvážená a prínosná
Nariadenie predložil na rokovanie vlády minister dopravy a výstavby Árpád Érsek (Most-Híd), účinnosť nadobudne od 1. júla 2020. Rezort dopravy považuje uvedenú zmenu za pozitívny krok voči dopravcom využívajúcim vymedzené úseky diaľnic a ciest, spoplatnené mýtom.
Zmeny sa dotknú domácich autodopravcov
Premiér Peter Pellegrini (Smer-SD) po stredajšom rokovaní vlády informoval, že celkový objem zliav z mýta pre autodopravcov dosiahne 8,5 milióna eur.
„Vláda prijala návrh nariadenia, ktoré po mojom podpise môže byť čoskoro zverejnené a bude účinné od 1. júla,“ povedal predseda vlády. To sa podľa neho vzhľadom na počty kilometrov dotkne najviac domácich autodopravcov. Návrh na zmenu nariadenia predložil na vláde minister dopravy a výstavby Árpád Érsek (Most-Híd).
„Som veľmi rád, že toto nariadenie a takéto riešenie privítal aj ČESMAD. Samozrejme, predstavitelia UNAS-u (Únia autodopravcov Slovenska – poz. red.), ktorí zastupujú podstatne menšiu časť autodopravcov, majú úplne inú predstavu a poskytovali vláde nejaké ultimatívne požiadavky, ale tak sa rokovanie nevedie. Dokonca poskytnutím extrémnych zliav na mýto by sme porušili aj európsku smernicu, ktorá stanovuje maximálnu výšku zľavy na mýto (13 %) a členský štát nemôže dávať zľavy na mýto, o ktorých snívali predstavitelia UNAS,“ uviedol Pellegrini.
Úloha pre ministra Kamenického
Vláda podľa premiéra zároveň odporučila ministrovi financií Ladislavovi Kamenickému, aby začal prípravu zmeny legislatívy, ktorá zdvojnásobí všetky zľavy z dane z motorových vozidiel. Objem zliav by mal dosiahnuť vyše tridsať miliónov eur.
„Tento návrh zase nie je úplne v súlade s požiadavkami predstaviteľov UNAS-u, pretože idú nad rámec možností. Pri daniach sa zachoval vplyv aj vek vozidla s tým, že sa odstraňujú malusy, pretože dnes, ak mal niekto vozidlo staršie ako dvanásť rokov, napríklad, musel platiť o 20 % vyššiu daň ako je pôvodná sadzba,“ upozornil Pellegrini. V prípade týchto vozidiel podľa neho nebude žiadny príplatok. Ak má niekto vozidlo do dvoch, troch rokov, doteraz mal zľavu 25 % zo sadzby dane, po novom by mala byť zľava 50 %.
„Aj týmto spôsobom musíme motivovať dopravný sektor, aby investoval do obnovy vozidlového parku a aby nám po cestách nejazdili 25-ročné staré vozidlá devastujúce životné prostredie aj ovzdušie, ktoré dýchajú obyvatelia žijúci pri cestných komunikáciách,“ povedal Pellegrini.
Zároveň vyzval predstaviteľov UNAS-u, aby prestali blokovať hraničné priechody. Pre tieto podľa predsedu vlády nezákonné aktivity už prerušila výrobu automobilka Peugeot Slovakia v Trnave a Volkswagen Slovakia avizoval, že ak takýto stav bude pretrvávať, tiež bude musieť pozastaviť výrobu.
Poškodzujú ekonomiku Slovenska
„Chcem ich požiadať, aby začali rešpektovať rozhodnutia samospráv, ktoré im zakazujú zhromažďovať sa na príslušných miestnych, alebo komunikáciách prvej, druhej alebo tretej triedy,“ vyhlásil Pellegrini na adresu UNAS-u.
Ak chcú pokračovať v štrajku, tak podľa zákona o zhromažďovaní by sa mali zhromaždiť, napríklad, na parkoviskách, na iných verejných priestranstvách, ale nie na cestách prvej triedy, kde obmedzujú voľný pohyb tovarov a osôb, čím poškodzujú aj ekonomiku Slovenska.
„Vzhľadom na to, že to nie sú aktivity v zmysle zákona o štrajku a s vysokou pravdepodobnosťou to nie sú ani aktivity v zmysle zákona o zhromažďovaní, budú musieť znášať všetky škody, ktoré spôsobia slovenským firmám a slovenským dopravcom, ktorí vďaka ich aktivite, neochote urobiť kompromis, nemajú možnosť splniť si svoje záväzky a sú vystavení veľkým hospodárskym škodám,“ poznamenal Pellegrini.
Vláda podľa premiéra urobila maximum, ponúkla možné riešenie a nemá dôvod pokračovať v rokovaniach o požiadavkách autodopravcov. Pellegrini ocenil prístup Združenia cestných dopravcov SR ČESMAD Slovakia, s ktorým sú podľa neho rokovania na úrovni, odborné a kultivované.
„To, čo predvádzajú kolegovia z UNAS-u, aj ľudia si vedia urobiť obraz, o čo v skutočnosti týmto ľuďom ide. Ak mienia ďalej pokračovať, tak to považujem za obyčajný politický nátlak niekoľko týždňov pred voľbami, pretože zníženie dane z motorových vozidiel bude musieť ešte potvrdiť aj nová vláda, ktorá vznikne po voľbách, a nový parlament,“ dodal Pellegrini s tým, že stále je dosť času, keďže daň z motorových vozidiel za tento rok stačí zaplatiť až do 31. januára 2021.
Negatívny dopad na rozpočet
Úprava systému zliav zo sadzieb mýta bude mať negatívny dopad na rozpočet verejnej správy. Príjmy Národnej diaľničnej spoločnosti, a. s. (NDS) z výberu mýta z dôvodu uvedenej zmeny by sa podľa predpokladov ministerstva dopravy mali znížiť v tomto roku o 2,36 mil. eur, v roku 2021 takmer o 5 mil. eur, v roku 2022 o 5,25 mil. eur a v roku 2023 o 5,53 mil. eur.
Predpokladané jednorazové výdavky v súvislosti so zmenovým konaním medzi NDS a prevádzkovateľom mýtneho systému, spoločnosťou SkyToll, a. s., pre zmenu nastavenia systému poskytovania množstevných zliav z mýta by mali dosiahnuť zhruba stotisíc eur. Jednorazové výdavky by mali spolu dosiahnuť takmer 110 tis. eur.