Napriek poklesu vykázali štyria dopravcovia preplatok z dotácie za služby vo verejnom záujme.
Štyria verejní dopravcovia v Prešovskom samosprávnom kraja prišli v minulom roku o 1,2 milióna cestujúcich v prímestskej autobusovej doprave v porovnaní s rokom 2015. Tržby im medziročne klesli o 612 tisíc eur. Napriek tomu bol zo strany zmluvných dopravcov vykázaný preplatok z dotácie od Prešovského samosprávneho kraja (PSK) viac ako 266 tisíc eur, ktorý dopravcovia vrátia krajskej samospráve.
Vyplýva to zo správy o vyúčtovaní príspevku za služby vo verejnom záujme v prímestskej autobusovej doprave za rok 2016, ktorú na svojom ostatnom zasadnutí schválili poslanci PSK.
Preukázaná strata dopravcov dosiahla 17 miliónov eur
Ako uviedol pre agentúru SITA vedúci odboru dopravy PSK Václav Mihok, rozpočet pre dopravcov bol pôvodne schválený na 18 miliónov eur, v októbri ho krajskí poslanci skrátili o 550 tisíc eur na 17,45 mil. eur. Aj po úprave však došlo u dopravcov k preplatku, keďže preukázaná strata vrátane obchádzok predstavovala iba vyše 17,18 mil. eur.
„Hlavným dôvodom bol najmä vývoj cien pohonných hmôt, ale klesol aj počet cestujúcich a tržieb. Tam boli dva závažné dôvody, a to nulové cestovné na železniciach a zásluhou vstupu súkromného dopravcu RegioJet na trh,“ uviedol Mihok s tým, že pokles tržieb i cestujúcich bol oproti roku 2015 zhruba sedempercentný.
SAD Prešov mala z prepravcov najvyšší preplatok
Zníženie cien motorovej nafty pritom dopravcom ušetrilo takmer 568 tisíc eur. „Čím je lacnejšia nafta, tým častejšie ľudia využívajú vlastnú dopravu osobnými automobilmi,“ povedal krajský poslanec a riaditeľ SAD Prešov Jozef Kičura. Práve prešovská SAD-ka mala spomedzi štyroch prepravcov najvyšší preplatok na úrovni viac ako 125 tisíc eur. Kičura však dodal, že náklady na dopravu pre PSK ostali v porovnaní s minulým rokom rovnaké.
Odliv cestujúcich zapríčinený nástupom vlakov zadarmo i vstupom súkromného prepravcu vraj prešovská SAD-ka vykrýva zabezpečovaním zvozov cestujúcich na vlaky súkromného prepravcu. „Neprejavuje sa to však na počte cestujúcich na prímestskej doprave, ale na nepravidelnej doprave, ktorú naša spoločnosť takisto zabezpečuje formou objednávky od RegioJetu,“ vysvetlil Kičura.
Náročnosť dopravnej obslužnosti je dosť veľká
Celkovo dopravcovia prepravili v roku 2016 vyše 23,4 milióna cestujúcich a v rámci zmluvy o službách vo verejnom záujme najazdili viac ako 28 miliónov kilometrov. K dispozícii mali 526 autobusov a 662 vodičov. Ako upozornil predseda Komisie dopravy pri Zastupiteľstve PSK Peter Sokol, kraj má špecifickú štruktúru a vysoké zastúpenie sídel, keď sa na jeho území nachádza až 665 z celkového počtu zhruba 2 890 miest a obcí na Slovensku.
Doprava je veľmi náročná aj vzhľadom k tomu, že až 230 obcí je koncových, keďže kraj má 350-kilometrovú hranicu s Poľskom. „Náročnosť dopravnej obslužnosti je dosť veľká,“ podotkol.
Prepravcovia vlani nakúpili 25 nových autobusov
V kraji zabezpečujú službu vo verejnom záujme v prímestskej autobusovej doprave štyria prepravcovia – BUS Karpaty Stará Ľubovňa, SAD Prešov, Poprad a Humenné. Tieto spoločnosti v roku 2016 investovali aj do obnovy vozového parku a nakúpili 25 nových vozidiel.
Najväčšej obmeny sa dočkali v Humennom, kde majú 10 nových autobusov, v Starej Ľubovni ich pribudlo deväť, v Prešove štyri a v Poprade zvyšné dva. „Pamätám si obdobie z roku 2001, keď som nastúpil do zastupiteľstva a mali sme stav autobusov na úrovni 22-23 rokov priemerného veku. Dnes je na hranici 9-10 rokov. Obnova techniky je teda bezpečná a kvalitná,“ dodal Sokol.