Skupina Arriva zvažuje akvizíciu ďalších autobusových spoločností zabezpečujúcich prevádzku prímestských autobusov vo verejnom záujme s podporou samosprávnych krajov. V súčasnosti jazdia autobusy pod značkou Arriva v piatich autobusových spoločnostiach v štyroch z ôsmich krajov.
Skupina Arriva by chcela zvýšiť svoj podiel v regionálnej autobusovej doprave na Slovensku. Zvažuje preto akvizíciu ďalších autobusových spoločností zabezpečujúcich prevádzku prímestských autobusov vo verejnom záujme s podporou samosprávnych krajov. V súčasnosti jazdia autobusy pod značkou Arriva v piatich autobusových spoločnostiach v štyroch z ôsmich krajov.
„Arriva sa pozerá na ďalšie možnosti aj akvizície na Slovensku,“ potvrdil v stredu na stretnutí s médiami generálny riaditeľ spoločností Arriva na Slovensku László Ivan. „V prípade, ak nám to bude umožnené a budú možné akvizičné ciele, tak sme pripravení rokovať o ďalších takýchto projektoch. Keďže sme najväčší na tomto trhu (autobusovom), musíme dohliadať aj na prípadnú koncentráciu a vyšetrovanie Protimonopolného úradu SR,“ priblížil Ivan.
Arriva zrejme nebude môcť pôsobiť vo všetkých krajoch
Možné je posilnenie pozície dopravcu v niektorom z regiónov na strednom a východnom Slovensku, kde ešte nepôsobí. Vo všetkých krajoch to pravdepodobne nebude možné vzhľadom na pravidlá ochrany hospodárskej súťaže a zamedzenie nadmernej koncentrácie. „Arriva má ciele rastu, ale stále v právnych normách Slovenska. Po dovŕšení na tomto trhu by sme sa obrátili viac na rozvoj železničnej dopravy,“ dodal šéf skupiny Arriva. Skupina podľa neho v tomto roku preinvestovala na Slovensku vyše 10 mil. eur len do autobusov.
Päť autobusových spoločností Arriva by malo v tomto roku na Slovensku prepraviť spolu takmer 80 miliónov cestujúcich. „Oproti minulému roku je to pokles okolo 2 %. Minulý rok bol tento pokles vo všeobecnosti na trhu vyše 4 %. Tento rok je oveľa lepší,“ uviedol Ivan. Znižovanie, resp. zastavenie poklesu ľudí v autobusoch je podľa neho dlhodobá záležitosť. „Nemôžeme očakávať od jedného roka, že úplne obrátime trend. Hovorím tomu model štyroch i v doprave – rozvoj infraštruktúry, integrácia dopravy, informovanosť cestujúcich a neustále inovácie,“ povedal Ivan.
Prepravca pripravuje prvky inteligentnej dopravy
Arriva chce v spolupráci s mestami a krajmi v budúcom roku zavádzať prvky inteligentnej, tzv. SMART dopravy so zámerom zvýšiť záujem ľudí o verejnú dopravu. Najprv by malo ísť o začlenenie cyklistickej dopravy cez zdieľanie bicyklov do mestskej verejnej dopravy v Nitre. Arriva má na budúci rok uviesť do prevádzky v mestskej doprave v Šali elektrobus.
Ivan považuje za potrebné vytvoriť spravodlivé podmienky, aby prevádzkovatelia verejnej dopravy mohli efektívne konkurovať individuálnej automobilovej doprave. Vo viacerých mestách a regiónoch podľa neho už sú príklady integrácie a efektívneho informovania cestujúcich, napríklad mobilné informácie v mestskej doprave v Nitre a Trnave.
Arriva je najväčší súkromný autobusový dopravca na Slovensku
Arriva pôsobí na Slovensku od roku 2008. Je najväčším súkromným autobusovým dopravcom v krajine, pôsobí v Nitrianskom, Košickom, Žilinskom a Trnavskom kraji, kde zabezpečuje mestskú, prímestskú, diaľkovú, medzinárodnú a komerčnú autobusovú dopravu. V tomto roku vstúpila aj na trh vlakovej dopravy v SR, keď začala prevádzkovať vlakové spojenie medzi Prahou a Trenčínom, pričom od decembra predĺži linku do Nitry.
Skupinu Arriva tvorí päť autobusových spoločností – Arriva Nitra, a.s., Arriva Nové Zámky, a.s., Arriva Michalovce, a.s., Arriva Liorbus, a.s. (v Ružomberku) a Arriva Trnava, a.s., servisné spoločnosti a cestovná kancelária. Arriva má v SR takmer 2 400 zamestnancov, prevádzkuje vyše 1 350 autobusov a vlakovú súpravu. Arriva je členom skupiny Deutsche Bahn, v Európe pôsobí v štrnástich krajinách, okrem autobusovej a železničnej dopravy zabezpečuje aj lodnú dopravu.