Skupina Arriva chce pre mzdové požiadavky a štrajkovú pohotovosť vodičov autobusov spoločnosti Arriva Nitra, a. s., hľadať vzájomne prijateľné riešenie. Chce pri tom spolupracovať aj s objednávateľmi prímestskej a mestskej autobusovej dopravy, teda so samosprávnymi krajmi a s mestami.
Agentúru SITA o tom informovala riaditeľka pre obchod a komunikáciu spoločností Arriva na Slovensku Petra Helecz s tým, že chápu záujmy kolegov – vodičov, ako aj cestujúcich.
„Uvedomujeme si, že ďalší rozvoj verejnej osobnej dopravy na Slovensku je podmienený vytvorením atraktívnych podmienok pre prácu vodičov autobusov,“ uviedla Helecz.
Všetko si žiada investície
Arriva podľa nej preto priebežne investuje do zvyšovania platov zamestnancov, napríklad, v minulom roku navýšila mzdy vodičom v priemere o desať percent a v zvyšovaní plánuje pokračovať aj v tomto roku.
„Na to, aby verejná doprava dobre slúžila cestujúcim, sú však potrebné aj moderné autobusy, nové alebo zmodernizované autobusové stanice, informačné systémy a inovatívne služby, napríklad, bikesharing (zdieľanie bicyklov) alebo autobusové zastávky,“ dodala Helecz s tým, že to všetko si vyžaduje investície.
Odborári v spoločnosti Arriva Nitra vyhlásili štrajkovú pohotovosť, nedohodli sa na navýšení miezd
Odborári v spoločnosti Arriva Nitra vyhlásili v stredu 17. júla štrajkovú pohotovosť. Ako informovala hovorkyňa Odborového zväzu (OZ) KOVO Jana Jurčišinová, zástupcovia zamestnancov a zamestnávateľa v spoločnosti Arriva Nitra sa od začiatku tohto roka nedohodli na navýšení tarifných miezd vodičov autobusov. K dohode nedospeli ani pred sprostredkovateľkou.
„Vyhlásenie štrajkovej pohotovosti znamená spustenie procesu prípravy na ostrý štrajk, o konaní ktorého rozhodnú vodiči hlasovaním začiatkom augusta,“ uviedla Jurčišinová. Arriva Nitra má aktuálne 460 zamestnancov, z toho zhruba 390 vodičov.
Rozhodnúť musia poslanci
Zamestnávateľ počas celého priebehu rokovaní podľa odborárov zotrval na pôvodnej ponuke, teda na 2,5-percentnom navýšení aktuálnej tarifnej mzdy z 3,80 eura na hodinu na 3,895 eura na hodinu.
To pri 163,05 hodinách mesačného fondu pracovného času znamená v hrubom 15,49 eura a v čistom 11 eur. Zástupcovia zamestnancov zľavili zo svojej pôvodnej požiadavky 5,30 eura na hodinu na 4,20 eura na hodinu.
Nitra sa dohodla s Arrivou na spustení zdieľaných bicyklov
„Zo strany zamestnávateľa bolo toto odmietnuté s odôvodnením, že akékoľvek ďalšie navýšenie je možné len po dofinancovaní straty spôsobenej najmä mzdovými požiadavkami v dôsledku legislatívnych zmien a vývoja na trhu za minulé obdobie a navýšení platieb pre budúce obdobie trvania Zmluvy o doprave s Nitrianskym samosprávnym krajom. Rozhodnúť však podľa nich musia poslanci krajského zastupiteľstva,“ dodala Jurčišinová.
Potrebné dofinancovanie
Sprostredkovateľka navrhla základnú hodinovú mzdu v roku 2019 pre vodičov autobusu vo výške 4,05 eura na hodinu. Zástupcovia zamestnancov to prijali, zamestnávateľ podľa odborárov zopakoval, že podmienkou prijatia návrhu sprostredkovateľky je dofinancovanie zo strany Nitrianskeho kraja.
Zamestnávateľ návrh sprostredkovateľky definitívne zamietol z dôvodu negatívneho hospodárskeho výsledku za minulý rok a ďalšie oddialenie dohody s krajom o dofinancovaní.
Skupina Arriva je európskym poskytovateľom dopravných služieb a členom skupiny Deutsche Bahn. Na európskom trhu prevádzkuje autobusovú, železničnú a lodnú dopravu. Na Slovensku pôsobí od roku 2008 a má 2 400 zamestnancov, pričom prevádzkuje 1 350 autobusov. Prímestskú autobusovú dopravu v SR zabezpečuje päť spoločností skupiny Arriva v Nitrianskom, Trnavskom, Žilinskom a Košickom kraji.