Arbitrážny spor medzi koncesionárom PPP projektu D4R7, spoločnosťou Zero Bypass Limited a Ministerstvom dopravy a výstavby SR ako verejným obstarávateľom projektu stále pokračuje. Rezort dopravy sa z tohto dôvodu k prípadu nevyjadruje.
Zarátať treba aj náklady sporu
Dopravný analytik a poradca Rastislav Cenký sa v tejto súvislosti obáva, že koncesionár pôjde tvrdo za svojím cieľom.
„Môžeme len dúfať, že štát neminie na súdne spory a dohody a na právne poradenstvá viac, ako bude možný reálny výsledok. Mimochodom aj tieto náklady by sme mali účtovať na túto stavbu a pripočítať k zodpovednosti, ak ju budeme vyvodzovať,“ uviedol Cenký pre agentúru SITA.
Doležal so schváleným rozpočtom nie je spokojný, Slovensko si zaslúži viac a nie pomalšie vlaky
Výsledok sporu pred Medzinárodným arbitrážnym súdom (International Court of Arbitration) so sídlom v Paríži sa podľa experta nedá predpokladať, no aj prípadná vzájomná dohoda o zmieri by mala finančné náklady.
Ministerstvo dopravy sa k arbitráži s koncesionárom D4R7 nechcelo vyjadriť. „Vzhľadom na to, že arbitrážne konanie stále prebieha, nebudeme informovať o podrobnostiach,“ odvetil rezortný hovorca Ivan Rudolf.
Na dohodu musia byť dvaja
Riaditeľ Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Ondrej Matej si myslí, že dohoda je vždy možná, len na to musia byť dvaja.
„Z praxe však očakávam, že Slovensko sa arbitráži nevyhne,“ dodal Matej, ktorý je zároveň poradcom ministra dopravy.
Novela zákona o mimoriadnych opatreniach pomôže aj výstavbe križovatky D1 s D4, myslí si Doležal
V rámci arbitrážneho konania iniciovanom koncesionárom vo februári 2019, si uplatňujú svoje nároky obe strany.
Koncesionár inicioval formálny arbitrážny proces z dôvodu oneskoreného poskytnutia určitých stavebných povolení ministerstvom dopravy a výstavby v rámci výstavby D4 a R7.
Koncesionár mal nárok na meškanie
Rezort dopravy zas môže poukazovať na meškajúce odovzdanie úsekov do užívania a iné nesplnenie podmienok koncesnej zmluvy z mája 2016.
Analytik inštitútu INEKO Ján Kovalčík sa ešte v minulosti vyjadril, že koncesionár mal nárok na neskoršie uvedenie úsekov do prevádzky.
Optimalizácia procesov môže výstavbu diaľnic urýchliť, pomôže aj odvrátiť nežiaduce vplyvy
„Meškanie právoplatných stavebných povolení na D4 a jeden z úsekov R7 oproti termínom, v ktorých sa vláda zmluvne zaviazala ich zabezpečiť, je nesporný fakt. Rovnako nesplnenie záväzku prestavať diaľnicu D1 v priestore križovatky s D4 do januára 2019,“ upozornil Kovalčík pre agentúru SITA.
Očakával, že koncesionár bude žiadať aj finančnú kompenzáciu za to, že práce nemohol realizovať podľa pôvodného plánu a trvali podstatne dlhšie z dôvodov, za ktoré podľa zmluvy zodpovedá objednávateľ, teda ministerstvo dopravy a výstavby.