Občianske združenie Obyvatelia pre Sliač zdôvodňuje nesúhlas tým, že trasa R2 má viesť cez ochranné pásmo druhého stupňa prírodných a liečivých minerálnych vôd na Sliači a v Kováčovej.
Občianske združenie (OZ) Obyvatelia pre Sliač naďalej nesúhlasí s pripravovanou výstavbou úseku rýchlostnej cesty R2 Zvolen, západ – Zvolen, východ podľa severného povrchového variantu. Zdôvodňuje to tým, že táto trasa má viesť cez ochranné pásmo druhého stupňa prírodných a liečivých minerálnych vôd na Sliači a v Kováčovej, ktoré majú nevyčísliteľnú spoločenskú hodnotu a svetový význam.
Národná diaľničná spoločnosť, a. s. (NDS) v súčasnosti zabezpečuje verejné obstarávanie na vypracovanie dokumentácie pre územné rozhodnutie stavby obchvatu Zvolena na R2 podľa severného variantu na základe záverov štúdie realizovateľnosti z marca 2017. Občianske združenie považuje uvedenú súťaž za plytvanie peniazmi štátu, napriek nesúhlasným stanoviskám účastníkov konania, na čo podľa jeho vyjadrenia upozornili Ministerstvo dopravy a výstavby SR aj NDS.
„Žiaľ, bezvýsledne, pretože trvajú na tom, že súťaž je v poriadku. Zároveň nám oznámili, že keby sa v budúcnosti našli dôvody na to, aby bolo nutné smerovanie cesty zmeniť, tak to urobia,“ informoval predseda OZ Obyvatelia pre Sliač Bohumír Tarnoci. „Čiže najprv sa urobí dokumentácia za 2,53 mil. eur bez DPH, potom sa zistí, že smerovanie cesty pre objektívne dôvody nie je možné a potom sa vypíše nová súťaž za ďalších 2,5 mil. eur na ďalšie smerovanie?“ upozornil.
Obrovský zásah do prírody
Presadzovaný severný variant výstavby obchvatu Zvolena podľa občianskeho združenia navyše nerieši napojenie R2 na plánovanú R3, teda na tranzitný ťah zo severu Slovenska smerom na Šahy. Aktivisti upozorňujú, že severný obchvat bude znamenať obrovský zásah do prírody a za obeť padne asi 50 hektárov rekreačného lesa a 59 hektárov ornej pôdy. Združenie označilo za zvláštne, že na tzv. mestský variant obchvatu, ktorý by mal nulový vplyv na prírodu, sa toľko úsilia, kreativity a nátlaku nevynaložilo. Združeniu sa tiež nepáčil postup NDS a ministerstva dopravy pri rozhodovaní o príprave výstavby R2 pri Zvolene.
Aj obyvatelia budú informovaní o postupe
„NDS vníma pripomienky obyvateľov mesta Sliač, rovnako aj obyvateľov mesta Zvolen a ďalších dotknutých obcí. Tak ako doteraz aj v ďalších etapách prípravy budú všetky dotknuté subjekty ako aj obyvatelia informovaní o postupe a budú sa k nej môcť vyjadriť,“ uviedla pre agentúru SITA hovorkyňa NDS Michaela Michalová. NDS tvrdí, že postupuje ekonomicky účelne, každý ďalší stupeň prípravy podrobnejšie rozpracováva podobu trasy. „NDS neobjedná žiadny ďalší stupeň dokumentácie, pokiaľ nemá jasné záverečné stanovisko predchádzajúceho stupňa prípravy,“ uviedla Michalová.
Začiatok súťaže na zhotoviteľa závisí od prípravy
Predpokladané náklady na majetkovo-právne vysporiadanie pre stavbu obchvatu Zvolena na R2 sú 14,9 mil. eur, na dokumentáciu pre územné rozhodnutie 2,53 mil. eur, na dokumentáciu na stavebné povolenie 2,39 mil. eur, na dokumentáciu na ponuku 1,9 mil. eur a na samotné stavebné práce 256,13 mil. eur bez DPH. Začiatok súťaže na zhotoviteľa úseku bude závisieť od ukončenia procesu prípravy a zabezpečenia finančných zdrojov. „Príprava úseku je financovaná zo štátneho rozpočtu. Financovanie výstavby bude riešené na základe ďalších výsledkov prípravy a po rokovaní s Útvarom hodnoty za peniaze,“ dodala Michalová.
Iniciovali petíciu, sťažovali sa premiérovi
Aktivisti ešte v júni iniciovali petíciu za záchranu liečivých a minerálnych vôd na Sliači a v Kováčovej v súvislosti s plánovanou výstavbou úseku R2 Zvolen, západ – Zvolen, východ. „Porovnávanie hodnoty peňazí s hodnotou prírodných liečivých zdrojov, ktoré sú nenahraditeľné, je neprípustné a razantne ho odmietame,“ uviedli v petícii. „Už len predstava, že pár metrov od kúpeľov Sliač sa má lesopark rozdeliť širokým pásom betónu, ktorý bude siahať do hĺbky sedemnásť metrov, priamo cez rekreačný les, ktorý nie je určený na ťažbu dreva a je zároveň chráneným územím Dedovec, je absurdná a nedá sa nazvať inak ako absolútne barbarstvo,“ vyplýva z petície. Aktivisti zároveň poslali sťažnosť premiérovi Petrovi Pellegrinimu proti dodatočnému zaradenie severného variantu trasy R2 do štúdie realizovateľnosti.