Predseda Občianskeho združenia Lepší Prešov Jozef Baran vyzýva vládu, aby plnila záväzky vo svojom programovom vyhlásení aj v časti o výstavbe diaľnic a rýchlostných ciest
BRATISLAVA 19. septembra (SITA) – Zástupcovia Občianskeho združenia (OZ) Lepší Prešov odovzdali v utorok na Úrade vlády SR podpisy pod petíciu za urýchlenú výstavbu rýchlostnej cesty R4 v Prešovskom samosprávnom kraji. Žiadajú vládu, aby plnila svoje programové vyhlásenie, kde je jedným z hlavných záväzkov výstavba diaľnic a rýchlostných ciest. Pod petíciu sa podpísalo 32 580 ľudí.
Baran: Taká diskriminácia niektorého regiónu tu nebola od roku 1945
„Zvlášť je to dôležité v prípade Prešovského kraja, ktorý má najvyššiu nezamestnanosť a najnižšie priemerné zárobky oproti iným krajom za posledných desať rokov. Prešovský kraj dostal štvor až šesťnásobne menej investičných stimulov na vytvorenie nových pracovných miest,“ povedal pre agentúru SITA predseda OZ Lepší Prešov Jozef Baran. Taká diskriminácia niektorého z regiónov Slovenska podľa neho tu neexistovala od roku 1945.
Aktivisti žiadajú vypísanie súťaže na výstavbu R4, keďže na prvú etapu severného obchvatu Prešova podľa nich je už platné stavebné povolenie. „Argumentáciu vlády, že nemá na to finančné prostriedky, neakceptujeme. Prvá etapa R4 bude stáť iba 170 mil. eur a toľko peňazí, myslím si, vláda dokáže nájsť aj v štátnom rozpočte,“ uviedol Baran.
Tender na prvú etapu obchvatu Prešova na R4 má začať v tomto roku
Minister dopravy a výstavby Árpád Érsek (Most – Híd) v utorok potvrdil, že tender na výstavbu prvej etapy severného obchvatu Prešova na R4 v dĺžke 4,3 kilometra a v plnom profile by mal byť vyhlásený ešte v tomto roku. Národná diaľničná spoločnosť, a. s. (NDS) súťaž na zhotoviteľa tejto stavby už pripravuje. Rezort dopravy bude na to žiadať od ministerstva financií peniaze zo štátneho rozpočtu.
Druhá etapa severného obchvatu Prešova v dĺžke 10,2 km má byť spolu s ďalšími ôsmimi prioritnými projektmi na R2 a diaľnici D1 pri Bratislave vysúťažená do konca riadneho funkčného obdobia súčasnej vlády.
Érsek: Aktivisti ma s petíciou nevystrašia
„Prvý úsek severného obchvatu Prešova môžeme začať tendrovať tento rok v plnom profile a druhý úsek pripravujeme. Toto je naša odpoveď im (aktivistom). Nemôžu ma vystrašiť, že budú robiť petície, lebo teraz je to všade dobrým zvykom, hlavne v Prešove,“ povedal Érsek. Ministerstvo dopravy a výstavby podľa neho vyšlo v ústrety Prešovu uzavretím zmluvy o výstavbe juhozápadného obchvatu Prešova na D1 a dokončujú sa iné stavby.
„Ako tretie najväčšie mesto mali dostať viac a teraz sa to nahromadilo. Spravím všetko preto, aby tak, ako som to povedal v Prešove, bola postupnosť a išli projekty,“ vyhlásil Érsek. „Vieme, kde treba robiť tie projekty, aká je frekvencia dopravy a podľa toho to robíme,“ dodal minister.
Ďalšie úseky R4 sú v rôznom stave prípravy
Severný obchvat Prešova je súčasťou plánovanej R4 smerom k hraniciam s Poľskom. Ďalšie úseky od Prešova na sever v celkovej dĺžke 55 km sú v rôznom stave prípravy. Úsek od hranice s Poľskom po Hunkovce (7,9 km) je v procese dokumentácie pre územné rozhodnutie a úsek Hunkovce – Ladomírová (8,2 km) je v štádiu dokumentácia na stavebné povolenie.
Zvyšných šesť úsekov Svidník – Rakovčík (6 km), Rakovčík – Radoma (7 km), Radoma – Giraltovce (7,5 km), Giraltovce – Kuková (6,5 km), Kuková – Lipníky (8 km) a Lipníky – Kapušany (4 km) je v procese posudzovania vplyvov na životné prostredie (EIA).