Petíciu za urýchlenú výstavbu rýchlostnej trasy R4 predĺžili do konca júla, zatiaľ má zhruba 25-tisíc podpisov.
Na priechodoch pre chodcov v desiatich mestách a obciach okresov Prešov a Svidník vo štvrtok popoludní pol hodiny bola blokovaná doprava. Touto formou už po štvrtýkrát upozornili aktivisti z občianskeho združenia Lepší Prešov na problémy dopravy v treťom najväčšom krajskom meste.
Do protestnej akcie za neodkladné vybudovanie rýchlostnej cesty R4, ktorá má viesť z hraničného priechodu vo Vyšnom Komárniku do Prešova a má byť severným obchvatom mesta, sa tentoraz okrem Prešova zapojilo aj mesto Giraltovce a obce Kapušany, Lada, Lipníky, Chmeľov, Kračúnovce, Radoma, Stročín a Šarišský Štiavnik.
Protest v Prešove prišla podporiť zhruba stovka ľudí
Ako uviedol predseda OZ Lepší Prešov Jozef Baran, ide o obce, ktorými prechádza nákladná kamiónová doprava a negatívny dopad tejto dopravy je podobný ako na území Prešova, kde už boli tri stupňované blokácie dopravy za urýchlenú výstavbu juhozápadného obchvatu D1 i severného obchvatu R4.
Aj tentoraz sa v krajskom meste protestovalo na Levočskej ulici. Akciu prišla podporiť zhruba stovka ľudí. „Čakali sme vyššiu účasť. Neviem, či je to vplyvom počasia alebo sme zvolili nevhodný termín. Ale nie je najpodstatnejšia účasť, ale výzva tohto protestu, ktorý by mali na vyšších miestach brať vážne,“ uviedol Baran.
Ako agentúru SITA informoval člen združenia René Polačok, v Prešovskom okrese sa zhruba stovka ľudí zapojila aj do protestu v obci Kapušany, ďalších 140 ľudí blokovalo dopravu na priechode v obci Lada a 70 ich bolo v Lipníkoch. Počty z obcí vo Svidníckom okrese budú organizátori spresňovať neskôr.
Petíciu za urýchlenie výstavby R4 predĺžili do konca júla
Aktivisti zbierali počas akcie aj ďalšie podpisy pod petíciu za urýchlenú výstavbu R4. Ako uviedol Baran, zatiaľ majú vyzbieraných zhruba 25-tisíc podpisov. „Doteraz sa nám ale vrátilo iba 20 percent z petícií, ktoré sme rozposlali do všetkých 665 obcí a miest Prešovského kraja. Preto sme petíciu predĺžili až do konca júla,“ informoval predseda združenia. Cieľom aktivistov je vyzbierať 100-tisíc podpisov, aby sa petíciou musela zaoberať Národná rada SR.
Baran dodal, že počas leta združenie ďalšie aktivity vzhľadom na poslanecké prázdniny neplánuje, najbližšie sa môžu konať podľa vývoja situácie až v septembri. Pripomenul, že aktivisti sa snažia výstavbu rýchlostnej cesty R4 urýchliť v záujme znižovania regionálnych rozdielov. „Pokiaľ nebude vybudovaná táto komunikácia, regionálne rozdiely budú vzrastať a zaostávanie Prešovského kraja bude ešte narastať,“ dodal Baran.
Súťaž by mala začať na jeseň, výstavba závisí od finančného krytia
Ministerstvo dopravy a výstavby SR reagovalo, že intenzívne pracuje na príprave stavby rýchlostnej cesty R4. Ako agentúru SITA informovala hovorkyňa rezortu Karolína Ducká, prvú etapu severného obchvatu ako jedného z najvyťaženejších úsekov môže ministerstvo dať do súťaže na jeseň.
„Výstavba však závisí od finančného krytia, pozorne preto sledujeme rokovania poslancov v NR SR o otvorení dlhovej brzdy, keďže európske fondy sú prakticky vyčerpané a bolo by nezodpovedné zaťažiť štátny rozpočet na úkor školstva, zdravotníctva a podobne,“ upozornila Ducká.
Dopravu v Prešove v lete odľahčí nová štvorpruhová cesta
Dodala, že ministerstvo uprednostňuje pri prvej etape pôvodný variant v plnom profile, o čom diskutuje s ministerstvom financií a jeho útvarom Hodnota za peniaze. „V prípade, že ministerstvo financií nebude namietať proti výstavbe tak, ako je cesta naprojektovaná, môžeme vypísať súťaž na tento úsek bezprostredne po zabezpečení finančného krytia,“ dodala hovorkyňa.
Zároveň pripomenula, že vnútromestskú dopravu v Prešove už v lete odľahčí nová štvorpruhová cesta po Nábrežnej komunikácii a pred mesiacom sa začala výstavba jedného z posledných chýbajúcich úsekov diaľnice D1 medzi Bratislavou a Košicami Prešov západ – Prešov juh. Hotová má byť v polovici roku 2021.