BRATISLAVA 18. novembra (WEBNOVINY) – Národná diaľničná spoločnosť (NDS), a.s. nepovažuje za konflikt záujmov, že spoločnosť Dopravoprojekt, a.s. sa podieľala na príprave projektovej dokumentácie pre stavbu úsekov diaľnice D1 Dubná Skala – Turany a Fričovce – Svinia a jej dcérska firma Infraprojekt, s.r.o. na oboch stavbách zabezpečí stavebný dozor. Problém v tom nevidí ani Dopravoprojekt.
To, že na stavbe rýchlostnej cesty R4 Košice – Milhosť nie je externý, ale iba interný stavebný dozor, keďže príslušná súťaž opakovane nebola úspešná, podľa diaľničiarov neprotirečí podmienkam pre využívanie eurofondov.
Exposlanec Ľubomír Vážny kritizuje
Prepojenie oboch spomínaných firiem a absenciu externého dozoru na stavbe rýchlocesty kritizoval poslanec Ľubomír Vážny zo Smeru. Podľa neho to v žiadnom prípade nemôže byť náhoda a môže viesť k neskoršiemu predraženiu diaľničných stavieb. „Prax ukázala, že projektant, stavebný dozor a zhotoviteľ vždy našli vhodné mimoriadne dôvody, ktoré mali za následok zvyšovanie zmluvnej ceny diela do roku 2006 až na trojnásobok vysúťaženej,“ uviedol bývalý minister dopravy pre agentúru SITA. Poukázal pritom na predraženú výstavbu diaľničného tunela Branisko.
Dopravoprojekt spracovával predchádzajúci stupeň projektovej dokumentácie, keď sa podieľal na vyhotovení súťažných podkladov na zhotoviteľa stavby. NDS tým zmluvný vzťah s firmou ukončila. „Nie sme názoru, že by mohlo prísť ku konfliktu záujmov. Dopravoprojekt pre nás v tomto čase nevykonáva žiadnu činnosť pri výstavbe spomínaných stavieb,“ informoval agentúru SITA hovorca NDS Marcel Jánošík. Diaľničiari tvrdia, že pri zadávaní zákaziek na vypracovanie projektovej dokumentácie postupujú v súlade so zákonom o verejnom obstarávaní a dodržujú princípy rovnakého zaobchádzania, nediskriminácie, transparentnosti, hospodárnosti a efektívnosti.
Zhotoviteľov vybrala NDS vo verejných súťažiach
Dopravoprojekt potvrdil, že vypracoval a odovzdal NDS projektovú dokumentáciu pre získanie stavebného povolenia pre úseky D1 Dubná Skala – Turany i Fričovce – Svinia. Zhotoviteľov stavieb, zodpovedajúcich za ich podrobnú prípravu, vrátane dokumentácie na vykonanie prác, i realizáciu vybrala NDS vo verejných súťažiach. „Tak isto NDS zabezpečuje poskytnutie služby stavebného dozoru, ktorý bude predovšetkým sledovať dodržiavanie podmienok vyplývajúcich zo stavebného povolenia a kontrolovať kvalitu prevedených prác,“ reagoval pre agentúru SITA generálny riaditeľ a predseda predstavenstva Dopravoprojektu Gabriel Koczkáš. Firma Infraprojekt je podľa neho samostatný subjekt a táto skutočnosť nepredstavuje riziká pre stavbu.
„Zhotovitelia sa bránia, že dodatky vzniknú len v prípade mimoriadnych udalostí, čo umožňujú aj súčasné podpísané zmluvy. V rokoch 1998 až 2006 však vznikali dodatočné úhrady taktiež vždy z mimoriadnych dôvodov,“ poznamenal Vážny. Podľa neho NDS preto v minulom volebnom období dostala pokyn na povinné zabezpečenie externého dozoru hlavne pri stavbách financovaných zo zdrojov Európskej únie. Tretí subjekt mal tak zamedziť nehospodárnemu financovaniu výstavby diaľnic cez dodatky k zmluvám.
Zmena pokynu rezortu dopravy
Rezort dopravy mal podľa exministra zmeniť pokyn tak, že na tieto stavby nemusí byť externý dozor. Opozičný poslanec tvrdí, že bola zrušená podmienka týkajúca sa podpisovania pokynov na zmenu, ktoré akýmkoľvek spôsobom zvyšujú akceptovanú zmluvnú hodnotu na základe výsledku verejného obstarávania na stavebné práce. „Táto podmienka však bola v minulosti kľúčová pre dozorovanie stavieb zamestnancami NDS,“ dodal Vážny a opäť spomenul prípad Braniska. Súťaž na stavebný dozor pre R4 Košice – Milhosť nebola uzavretá možno preto, lebo „Infraprojekt opakovane nedokázal predložiť lepšiu ponuku. Najnižšiu cenu dal vždy Infram SK, s.r.o.,“ myslí si Vážny. Podľa neho čas ukáže, či štát dostane diaľnice v požadovanej kvalite a za akú cenu.
Na stavbe uvedeného úseku R4 vykonáva NDS interný dozor. Súťaž bola totiž podľa nej veľmi komplikovaná a musela sa trikrát opakovať. „Stavebný dozor je vysúťažený. Vzhľadom na fakt, že stavebné práce začali 10. 9. 2010, je v súčasnosti neefektívne meniť stavebný dozor, nakoľko už je zrealizovaných 50 % stavebných prác,“ vysvetlil Jánošík s tým, že tento postup schválilo ministerstvo dopravy. „Legislatíva EÚ neukladá povinnosť zabezpečovať dozorovanie stavby prostredníctvom externého dozoru,“ uviedol hovorca NDS. Dopravoprojekt vypracoval pre stavbu R4 Košice – Milhosť kompletnú projektovú dokumentáciu – na územné rozhodnutie, stavebné povolenie i realizáciu stavby. „Dopravoprojekt v súčasnosti vykonáva na stavbe autorský dozor,“ dodal Koczkáš.